Gemma Reixach Villegas
Especialitat
ESDAPC Campus Olot
CURRÍCULUM ABREUJAT
Graduada en Arts Aplicades, llicenciada en Història de l’Art i Màster Universitari en Comunicació i Estudis Culturals.
Dissenyadora gràfica amb més de 25 anys d’experiència en comunicació visual i gestió cultural. Com a dissenyadora ha coordinat i dissenyat diferents projectes de comunicació gràfica, editorial i web, tant pel sector públic com el privat. En gestió cultural ha redactat les actuacions del Projecte de Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) de les ICC de Girona (2016) i l’estudi exploratori de Girona pel Projecte d’Europa Creativa: The Spur (16/18), un projecte per a la creació d’una xarxa europea de cooperació.
Ha participat com a membre del pla de treball en projectes del grup de recerca Teories de l’Art Contemporani i ha estat vinculada professionalment a la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis de la UdG, desenvolupant projectes de comunicació dels resultats de la recerca, tant de projectes nacionals com internacionals.
DADES ACADÈMIQUES I PROFESSIONALS
Màster Universitari en Comunicació i Estudis Culturals (2012)
Llicenciada en Història de l’Art (2011)
Graduada en Arts Aplicades (1999)
Activitat professional:
Des de que es va graduar, l’any 1999, ha treballat com a dissenyadora gràfica en estudis de disseny gràfic i editorial realitzant tot tipus de projectes de comunicació visual. L’any 2013 va crear el seu propi estudi dedicat, majoritàriament, al disseny gràfic vinculat al sector artístic i cultural, on ha realitzat projectes de comunicació gràfica, editorial i web i, també, de gestió cultural. Entre els seus clients hi ha l’Ajuntament de Girona, Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona, Universitat de Girona, Centre Cultural La Mercè, Casa de Cultura de Girona, Cases Icòniques de Catalunya i diferents fundacions, entre d’altres. També ha estat col·laboradora en empreses de comunicació.
Ha contribuït en la difusió de projectes de disseny editorial i comunicació cultural. Ha participat com a ponent al seminari How to comunicate contemporany art? With special emphasis on contemporany art publications and best practices. Conclusions and results of The Spur Project a Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma de Mallorca (2018). Ha presentat a Bòlit_La Rambla el catàleg de l’exposició Solatge que iniciava una nova col·lecció dins del Bòlit Edicions en que s’exploraven noves vies de projecció dels catàlegs artístics (2016) i, en el marc de les jornades de treball i activitats programades pel projecte internacional ETAC (Espai Transfronterer d’Art Contemporani), va intervenir amb l’exposició del procés creatiu del catàleg del projecte (2016).
Ha format part com a membre del pla de treball dels projectes de recerca Imágenes y contraimágenes. Usos de la fotografía en las prácticas artísticas contemporáneas (IMCOFOTO HAR2014-55271-P) finançat per MINECO (2016-2017) i La cuestión del archivo en las prácticas artísticas y museísticas contemporáneas (HAR2011-27839) finançat pel MICINN (2013-2014) desenvolupant projectes de comunicació dels resultats. Ha portat a terme la coordinació editorial del monogràfic volum VI, núm. 12 de la revista científica Communication Papers. Media Literacy & Gender Studies (2017). Ha dissenyat l’arxiu digital de l’European Live Art Archive (ELAA), de la CACC-UdG, que va quedar finalista a millor web als premis Cactus 2016.
Experiència docent:
Imparteix docència en el Grau de Disseny Gràfic d’ESDAPC, al Campus d’Olot, a les assignatures de Disseny Tipogràfic, de 2n curs, Metodologia de Recerca i Tipografia Experimental, de 4t curs, i és tutora de Treball Final de Grau des del curs 2019-2020.
Complementàriament a la trajectòria de dissenyadora gràfica ha dissenyat i coordinat accions formatives i ha impartit formació en diferents cursosmpulsats pel Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona, ha estat professora en accions de formació permanent de la Facultat de Lletres de la UdG, en empreses privades i en programes de formació ocupacional vinculats al SOC.
Recerca / Publicacions:
Reixach, G. (2024). Experiencia creativa transversal con el uso de técnicas gráficas y tecnología digital avanzada como metodologías. Caso práctico: diseño de un alfabeto colaborativo de letras capitulares con lettering. Revista Interlínea, Cuadernos de investigación en arte, diseño y educación. ISSN 2530-4968. http://www.interlinea.info/articulos/reixach/lettering.pdf
Reixach, G. (2018). August Puig, un pintor en llibertat. Catàleg exposició August Puig, (1a ed., p. 10-11). Ajuntament de Calonge i Sant Antoni.
Reixach, G. (2013). Reflexions sobre disseny gràfic: la construcció d’identitats individuals i col·lectives. L’ApARTament. (7) 27-30. Març de 2013. ISSN: 2014-1335
Reixach, G. (2012). El Lissitzki: de la pintura a la fotografia. [Treball de fi de Màster. Universitat de Girona]. Repositori Digital de la UdG, DUGiDocs. http://hdl.handle.net/10256/20933
Premis:
Membre del jurat revisor dels premis Stone and Wood 2024 del Selected Bilbao.
Seleccionada finalista a la tercera edición dels Premios Mestre a la Investigación para la Mejora de la Calidad Educativa 2024, organitzats per la Confederación de Escuelas de Artes Plásticas y Diseño con el proyecto: «Experiencia creativa transversal con el uso de técnicas gráficas y tecnología digital avanzada como metodologías».
Finalista a la categoria millor web dels Premis Cactus amb l’arxiu digital European Live Art Archive | ELAA (2016).
Beneficiaria de la convocatòria KREAS d’ajuts a la creació artística de la ciutat de Girona per a la creació d’una aplicació mòbil interdisciplinària (2014)
Premi Extraordinari de Llicenciatura en Història de l’Art (2012).