Estudiants d’ESDAPC visiten La Fundació Miró, escenari per reflexionar sobre accessibilitat i inclusió en l’art i el disseny

Estudiants de 4t curs del Campus Deià d’ESDAPC van visitar la Fundació Joan Miró, un espai emblemàtic de l’art contemporani a Barcelona. Aquesta sortida s’emmarca dins l’assignatura Panorama de l’Art Contemporani, impartida pel professor Joan Heras, i té com a objectiu apropar els estudiants al món creatiu de Joan Miró, mentre reflexionen sobre la importància de fer accessibles les experiències artístiques per a tothom, independentment de les seves capacitats visuals.

La visita a la Fundació no només va ser una oportunitat per contemplar les obres de Miró i descobrir les seves aportacions a l’art contemporani, sinó també per explorar com els centres culturals implementen recursos d’accessibilitat. Amb el suport del personal de la Fundació, els alumnes van tenir l’oportunitat de conèixer estratègies inclusives com les maquetes tàctils, les descripcions àudio detallades i les activitats adaptades per a persones cegues o amb baixa visió. Aquest enfocament reforça la idea que l’art pot ser una experiència universal i enriquidora per a tothom.

Un dels punts més destacats de la visita va ser l’anàlisi de l’espai expositiu i de com el disseny d’aquest contribueix a facilitar l’accés a les obres. En el cas de la Fundació Miró, l’arquitectura de l’edifici, pensada específicament per acollir l’obra de l’artista, i els seus recursos d’adaptació demostren un compromís clar amb l’accessibilitat.

A més, a l’Espai 13, l’exposició Accident, de l’artista Helena Vinent, ens va plantejar la qüestió del capacitisme i les discapacitats, l’accessibilitat i les barreres de comunicació. Aquesta experiència va permetre als alumnes valorar com el disseny pot ser un vehicle per trencar barreres físiques i simbòliques, fomentant la inclusió i la participació cultural.

Aquesta visita no només va ser un exercici d’aprenentatge acadèmic, sinó també una font d’inspiració per al futur. Els estudiants van reflexionar sobre com incorporar aquests principis d’accessibilitat en les seves pròpies pràctiques creatives i professionals, entenent que el disseny no només ha de ser funcional i estètic, sinó també socialment responsable. Els alumnes van finalitzar la visita sortir amb noves perspectives sobre el rol del disseny i l’art en la construcció d’una societat més inclusiva, i amb la inspiració per aplicar aquestes idees en les seves futures propostes artístiques i professionals.