Als nens i nenes no els hi resulta fàcil trobar paraules per explicar què senten; el món de les emocions, per si mateix ja resulta complex pels infants neurotípics. Però si parlem de nens amb TEA (Trastorn de l’espectre autista) encara és més complicat. Aquests infants posseeixen un dèficit en l’àmbit emocional que els condueix a la incomprensió del món que els envolta i a la incapacitat d’identificar i reconèixer les emocions bàsiques. Per tant, pel seu desenvolupament òptim, és important treballar-les al més aviat possible.
El kit de l’Iris i les emocions, respon a aquesta problemàtica i proposa, mitjançant un aprenentatge lúdic, aprendre a conèixer i expressar les emocions de manera entretinguda.
El valor afegit d’aquest projecte no és només el fet de crear un aprenentatge emocional fonamentant el joc, sinó també, la creació d’un personatge amb TEA, que permetrà que l’infant s’identifiqui incrementat la seva atenció i desig.
Paraules clau: Kit, Emocions, Joc, Infància, Transtorn de l’Espectre Autista (TEA), Aprenentatge
Tots necessitem tenir a persones al nostre voltant que ens vulguin, ens respectin i ens donin suport; els vincles són importants. Però les persones que pateixen ansietat, moltes vegades senten que no són del tot compreses pel seu entorn i a la vegada, aquest mateix entorn, se sent frustrat per no entendre que està passant i no saber com actuar.
No es para tanto, és una campanya informativa que es dirigeix a l’entorn de la persona amb ansietat, amb l’objectiu de poder guiar-los mitjançant diferents consells que podran aplicar amb el seu familiar o amic.
No es para tanto consta de diferents vídeos animats que aconsellen a l’entorn de la persona afectada sobre com actuar i comprendre aquest tipus de situacions.
Paraules clau: ansietat, familia, campanya, salut mental, animació
El temps és un concepte subjectiu i, per tant, la seva gestió i els objectius d’aquesta també ho són. Entenem la gestió temporal com l’habilitat que té l’individu per a utilitzar el seu temps d’una manera productiva i eficient, respectant el seu benestar, especialment en els àmbits acadèmics i laborals.
El projecte Cucut entén com a mala administració del temps aquella que condueix a l’individu a dur a terme accions perjudicials per a la seva salut per a aconseguir els seus objectius dins dels terminis establerts. Aquesta és una problemàtica que ha anat en augment a causa de la descentralització. Actualment l’espai d’oci i de treball d’una persona que teletreballa sol ser el mateix i axió ocasiona que aquesta persona sovint no pugui desconnectar del treball quan està descansant.
Cucut dona nom a la proposta d’una aplicació mòbil que enfoca la gestió temporal des d’un punt de vista humanista i pretén ajudar a les persones perquè puguin millorar la seva qualitat de vida i benestar mitjançant una millor gestió del temps.
Paraules clau: Gestió del temps, salut i benestar, percepció del temps, organització de tasques, concentració
És curiós veure com el sexe i la sexualitat són presents d’alguna maneraen tots l’àmbits de la societat. No obstant això,quan es parla de la dona a la Tercera Edat, desapareix com per art de màgia.
No es parla sobre la vida sexual de les dones grans. És més, s’assumeix moltes vegades que ni tan sols existeix. I això genera desconeixement, falta d’educació i una vida sexual frustrada no saludable. Per això ha aparegut ruga: un kit dissenyat amb totes les eines necessàries per a redescobrir el sexe d’una manera divertida, respectuosa i adaptada a les noves necessitats que els anys han anat generant.
Perque mai és tard per a l’alliberament sexual.
Paraules clau: Sexualitat, Tercera Edat, Alliberament, Educació Sexual
Com donar visibilitat a un dolor invisible?
L’endometriosi és una malaltia que afecta 1 de cada 10 dones, el que equival a 2 milions de dones diagnosticades només en l’estat espanyol, sense contar les dones que no saben que la pateixen. Al voltant de la malaltia l’acompanya una mitjana de vuit anys en el retard del seu diagnòstic. La normalització del dolor menstrual és un fet que sovint està provocat pels tabus existents en la salut femenina i la manca d’informació. Però no és una malaltia que només afecta a les dones, sinó que és un treball de la societat donar-li el seu lloc.
El principal objectiu d’aquesta campanya publicitària és donar visibilitat al dolor de l’endometriosi, representant el dolor o les sensacions que experimenten les afectades; un dolor que costa molt d’entendre per part del seu entorn més proper i de la societat en general. Amb aquesta campanya es busca reduir el retard del seu diagnòstic i també sensibilitzar sobre aquesta malaltia, a través de difondre contingut i facilitar informació.
La campanya El dolor no és la nostra naturalesa, planteja diferents elements de comunicació –tant impresos com digitals– amb l’objectiu de proporcionar informació amb un to pròxim i donant valor al testimoni de les dones la pateixen.
Paraules clau: campanya, sensibilitzar, menstruació, dolor, endometriosi
KAOS vol oferir l’oportunitat a joves i adolescents de sentir-se part d’un col·lectiu, involucrar-se en la vida sociocultural de la ciutat i fer noves amistats. Alhora també es vol donar l’oportunitat d’aprendre els valors socials que es desprenen de l’skate mitjançant tallers i activitats esportives, de lleure i culturals.
Aquest projecte vol donar a conèixer KAOS, perquè aquest pugui ajudar i contribuir a la millora social de la població. No es pretén només inserir la població en risc d’exclusió social i crear una organització exclusiva per a ells, sinó que també es tracta d’integració. Els diferents estrats de la societat han de poder conviure els uns amb els altres.
A través del tractament gràfic de marca aplicada a diversos suports, siguin físics o digitals, es vol conscienciar la població d’aquest deure que tenim i promocionar l’skate com a eina per fer-ho possible, inculcant als joves valors de companyonia, respecte i sostenibilitat.
Paraules clau: KAOS, sostenibilitat, integració, skate, Olot
Estem parlant de conseqüències que tindran els nens/es per a la resta de la seva vida.
Arran del Me Too, s’han anat destapant diversos casos relacionats amb els abusos i les mirades s’han posat sobre l’abús sexual infantil, omplint les notícies de casos. Tothom sap què és, però «el meu fill/a no li passarà» encara ressona entre les veus de molts pares.
Si se n’és conscient, amb una prevenció adequada, es pot evitar. Revisant els mètodes actuals de prevenció, i reformant-los, juntament amb l’associació Reach, sorgeix una eina per formar les persones properes als infants (pares i mares, mestres, professionals, etc.)
Aquest projecte va, doncs, d’això. Nosno és un joc de cartes que et convida a crear un espai segur pels infants envers d’aquests abusos, tot trencant els mites i donant visibilitat a aquesta realitat silenciada.
Nosno és una eina didàctica per a poder prevenir l’abús sexual infantil de manera amena i divertida. Crea connexions entre conceptes, mostra elements necessaris per a una bona prevenció i dona informacions clau. Així és com tots hi guanyem.
Paraules clau: joc de cartes, prevenció, abús sexual infantil, adults, visibilitat
Què podem aprendre del passat? Quines coses ens preocupen avui? Com serà el demà?
Preguntes sobre les quals ens fa por reflexionar o, si més no, no sabem com afrontar. En un món ple de soroll, hiperinformat, on se’ns ha arrabassar la crítica i no sabem com reprendre-la i ple de fake news, neix La revista del lab.
La revista del lab sorgeix com a eina per a la divulgació de coneixements de tots els àmbits i des de diferents perspectives –passat, present, futur– per tal d’aconseguir una càpsula del temps on cada número tractarà un tema diferent.
Per aconseguir-ho es fa a través d’una publicació editorial d’unes 94 pàgines complementada amb una aplicació mòbil on es poden llegir els articles originals creats per a la revista, articles de referència i documents Open-source. A més s’ofereix la possibilitat de poder accedir a tot el material utilitzat durant el taller de cocreació.
Perquè, com diu Marina Garcés: «Necessitem eines conceptuals, històriques, poètiques i estètiques que ens retornin la capacitat personal i col·lectiva de combatre els dogmes i els seus efectes polítics».
Paraules clau: cocreació, disseny especulatiu, distòpia, editorial, càpsula del temps
La falta d’interès per la lectura, especialment entre els joves, és cada vegada més evident. La lectura es relaciona amb el deure i l’estudi i no amb l’oci. Per aquesta raó, en aquest projecte es gamificarà la lectura, combinant l’experiència de llegir amb un videojoc.
Atès que la creació d’un videojoc contempla moltes disciplines, per a aquest projecte de disseny es farà una proposta de preproducció i el desenvolupament de l’art i el disseny del videojoc, ja que són les disciplines més properes al disseny.
El llibre triat per a la seva gamificació ha estat WarBreaker, de Brandon Sanderson. Es tracta d’un llibre de fantasia medieval publicat el 2009, en el qual la màgia i l’univers que planteja l’autor pren forma de color i descriu molt bé com es viuria visualment. Per aquesta raó, s’ha considerat que és el llibre perfecte sobre el qual desenvolupar el disseny gràfic i el concept art.
Paraules clau: lectura, llibre, videojoc, gamificació, Game Based Learning, concept art, game art, disseny de videojoc, il·lustració, experiència d’usuari
Xènia Casado / ESDAP Badalona Pau Gargallo
Uno punto cero es un projecte format per un kit per addictes al Smartphone amb l’objectiu de conscienciar a l’usuari i ajudar-lo a desconnectar. Actualment amb la invenció del telèfon intel·ligent i de poder-ho tenir tot a un sol clic, s’està creant un cert aïllament social per causa d’estar tot el dia connectat. Per aquest motiu, aquest projecte proposa establir un equilibri entre la vida digital i real, plantejant la desconnexió com un repte personal. ¿Com s’aconsegueix?
Doncs la solució es presenta a partir d’un llibre molt visual que ofereix consells i eines per ajudar a l’usuari a tenir un dia fora de línia. Compost per un test que mesura el nivell d’addicció, a més de sis capítols que parlen de diversos temes però que tots tenen en comú combatre l’addicció a l’smartphone. Es un llibre molt experimental, creat de manera manual i dissenyat a partir de tècniques tradicionals com el lettering, la il·lustració i el pop up. Per altra banda, el projecte inclou adhesius de “m’agrada”, ulleres amb filtres per veure la vida real, i post-its de twitter per poder escriure tweets a mà. Tot això juntament amb el llibre s’inclou dins d’un packaging, creant un kit per desconnectar del telèfon mòbil.