Montse Noguera, finalista als Premis Josep Albert Mestre a la Recerca
La professora Montse Noguera Muntadas, del campus Llotja de l’ESDAPC, ha estat seleccionada com a finalista a la tercera edició dels Premis Josep Albert Mestre a la Recerca per a la Millora de la Qualitat Educativa. El seu projecte, titulat “El projecte editorial en les ensenyances artístiques. Un espai per introduir la investigació acadèmica”, explora com la pràctica editorial pot esdevenir una eina per apropar els estudiants a la recerca acadèmica en l’àmbit del disseny gràfic.
Aquest projecte, que s’imparteix com a assignatura optativa de quart curs del Grau en Disseny Gràfic, posa l’accent en la reflexivitat crítica i la investigació a través de l’edició. A més de treballar tècniques creatives i aspectes tècnics, l’assignatura proposa un enfocament cognitiu que introdueix l’alumnat en els mètodes de recerca, amb l’objectiu de preparar-los per al seu Treball Final de Grau (TFG). Aquest model d’aprenentatge connecta el procés editorial amb la preservació del coneixement i l’expansió del pensament crític, oferint una visió integradora entre art i disseny.
Des de la seva implementació el curs 2019/20, l’assignatura ha evolucionat amb l’objectiu de consolidar el domini de l’espai gràfic, la tipografia i els processos tècnics, tot donant lloc a resultats significatius. L’enfocament posa èmfasi en la complementarietat entre la pràctica editorial i el desenvolupament del pensament, que permet als estudiants aprofundir en el seu procés creatiu a través de l’estètica i la recerca. Aquest camí suposa un avenç en l’ensenyament del disseny gràfic, convertint la pràctica editorial en un espai d’experimentació acadèmica.
El lliurament dels premis tindrà lloc el 25 d’octubre a l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Alcoi, on els projectes seleccionats es publicaran en format digital i imprès. Els Premis Mestre, organitzats per la Confederación de Escuelas de Arte, tenen com a objectiu reconèixer i promoure la innovació pedagògica en els ensenyaments artístics i de disseny. Des de la seva creació, han valorat les iniciatives que milloren les pràctiques educatives i contribueixen al desenvolupament de competències crítiques i creatives entre els alumnes. Aquests premis també busquen potenciar el treball investigador dels docents, impulsant estudis i projectes innovadors que enforteixin la qualitat educativa i preparin els estudiants per als reptes socials i professionals del futur.