Awake és un projecte que versa sobre les espècies en perill d’extinció; concretament sobre les següents espècies de plantes: Psilotum nudum, Col de cingle, Xicoira buida, Bencomia herreña i Drago de Canàries.

Mitjançant aquest projecte es pretén difondre i exposar al públic informació rellevant sobre la situació d’aquestes plantes en perill d’extinció. A més, es vol incrementar el grau de conscienciació del públic envers la delicada situació d’aquestes plantes. Es persegueix la representació d’aquestes plantes com a elements decoratius en les peces del projecte mitjançant les diferents tècniques artístiques tradicionals de les cultures orientals.

Una vegada creada la col·lecció, un percentatge dels beneficis de les vendes seran donats a IUCN i, d’aquesta manera, es mostra un compromís ple amb la idea.


Paraules clau: Conscienciació, Extinció, Plantes, Humans, Mediambiental



Otro studio neix de la situació de crisi global donada per unes infraestructures capitalistes i neoliberals que deixen un context precari a la classe treballadora. Des d’una visió anticapitalista, crítica i de constant revisió, es pretén proposar un canvi de paradigma, una alternativa real i viable que creï un impacte en les dinàmiques de consum de la població local, en la forma d’un open-design, exportable a altres barris o ciutats on s’autogestioni inspirant-se d’aquesta proposta inicial. Partint d’un model comú i horitzontal, es crea un espai obert i líquid, amb perspectiva d’evolucionar a un projecte multi i interdisciplinar que vol generar debat d’una forma activista.

L’objectiu principal és redirigir el consum en fast-fashion cap a una alternativa responsable i conscient, creant col·leccions càpsula, sèries de peces o fent producte personalitzat. Es pren la sostenibilitat com a punt de partida a partir del qual s’ha de desenvolupar un disseny i una estètica diferents de les presentades al mercat de la moda sostenible actual. La matèria prima són exclusivament teixits de stock, recuperats tant de grans produccions com de particulars, apostant així per un cicle de vida circular, aprofitant els aparents residus. S’evita també el seguiment de tendències i es fomenta el deslligament del calendari hegemònic de la indústria de la moda, per lluitar contra el consumisme i la creació de nous residus.

Paral·lelament, no es concep el projecte sense una part pedagògica que acompanyi al producte, la qual consistirà en tallers on fomentar l’autosuficiència i xerrades on informar, conscienciar i generar debat.

Es pretén fugir al màxim de les dinàmiques individualistes i jeràrquiques, potenciar el treball comunitari, les estructures horitzontals, utilitzar els residus creats per la indústria tèxtil i crear un impacte que faci repensar el mode i ritme de consum i el sistema capitalista.


Paraules claus: alternativa, anticapitalista, comú, circular, local



 

Utopia, La creació d’un òptim i nou model d’empresa a la Indústria Tèxtil es basa en la principal intencionalitat de demostrar com de possible és crear un nou model de negoci dins de la Indústria Tèxtil que implementi millores sostenibles als models ja existents i que serveixi d’exemple per a la creació de nous models, amb l’aplicació de diversos criteris de sostenibilitat i amb un apropament de tecnologia de manera eficaç i amb poca petjada ecològica.

La rellevància del TFG a l’àmbit i sector proposat és primordial en un moment actual, ja que anem a contrarellotge. La necessitat d’incloure paràmetres sostenibles en les empreses tèxtils ja creades, i com a quelcom obligatori a les que es creen, és quelcom primordial, universal i necessari en el context actual. La sostenibilitat ha de ser un valor que vingui ja incorporat a les noves marques que estan per arribar. Si apostem per models d’empresa que tenen una petjada ecològica nula o inferior a les convencionals del context actual, ja estem canviant el paradigma. Hem de fer-ho tot més sostenible a partir d’analitzar els processos de cada empresa.

En aquest projecte també hi ha l’anàlisi de la incorporació d’un smart textile com a proposta de valor i de manera sostenible, camp poc explorat al sector de manera comercial i, per tant, amb molta rellevància pel que fa a investigació delsector. L’element innovador i la tecnologia nova al sector i analitzada com a proposta de valor del nou model d’empresa, s’exemplifica amb la pròpia empresa Júlia G Escribà, que incorpora la tecnologia termorreguladora. La roba urbana de la marca s’adapta climàticament, amb una tecnologia de canvi de fase –els PCM– incorporada al teixit, cosa que fa que les nostres peces de roba s’adaptin a la temperatura adequada del cos humà i a la temperatura exterior. Els teixits que tenen microcàpsules termorreguladores tenen la capacitat d’absorbir, mantenir i alliberar calor.

Això és degut a que les microcàpsules polimèriques tenen en elles un material de canvi de fase. És a dir, que si la temperatura s’eleva per damunt de la temperatura de canvi durant la seva fabricació, el material es liqua dins les microcàpsules i absorbeix l’excés de calor. I al contrari, si la temperatura baixa, es solidifica i les càpsules alliberen la calor. D’aquesta manera es manté la temperatura més o menys constant.

Es un camp poc explorat i amb molta rellevància com a proposta de recerca pel TFG, perquè com s’ha confirmat, el proveïdor de la tecnologia indica que és una de les primeres marques de roba al món que treballa amb aquesta tecnologia i una de les primeres col·leccions, acostant els Smart Textiles d’una manera real als usuaris, apropant cada vegada més la combinació entre moda i tecnologia al públic. La tecnologia termoreguladora que s’utilitza porta una tecnologia desenvolupada per a la NASA i que actualment té el Certified Space Technology de la Fundació Espacial Nord-Americana.


Paraules clau: Model d’empresa, sostenibilitat, tecnologia, Smart Tèxtils, atemporalitat, emergència climàtica, Nasa, termorreguladora, TFE, proposta de valor, Fast Fashion, fred, calor, temperatura



A partir de la creació de la marca de moda Arty Ahimsa, enfocada en el sector del prêt-à-porter i l’slow fashion, es realitza una col·lecció que rep el nom de Dress kawaii not animals.

Arty Ahimsa significa l’art de crear respectant la vida i la no-violència. Per això, s’investiga el maltractament animal dins de les indústries de consum. Es cerca teixits i materials lliures d’origen animal, per afirmar la viabilitat del canvi en la producció de la moda, i es dóna un missatge visual reivindicatiu, en desacord al consum animal.

Dress kawaii not animals busca reivindicar i fer veure la crueltat que pateixen els animals i, així, donar veu als que no la tenen. Aquest concepte es veurà reflectit en les peces de la col·lecció a través dels teixits, colors, formes, estampats i brodats amb un estil naïf com és el kawaii, combinant la violència i la tendresa, generant així, un toc d’ironia en la representació.


Paraules clau: Respecte, no-violència, animals, kawaii, ironia



A partir de la creació de la marca de moda Carlota MZ dirigida a un usuari conscient, es realitza una col·lecció que rep el nom Awareness.

S’investiga el concepte de la dona conscient des de l’àmbit de l’autoconeixement i l’espiritualitat, fent que aquesta formi part de l’ADN de la marca i d’altra banda s’aprofundeix sobre models de producció de moda preocupats pel desenvolupament sostenible donant lloc a la fabricació de les peces fetes sota demanda.

Tot això fa que el producte final sigui de qualitat, unint el treball de dissenyador a uns resultats respectuosos amb el medi ambient, el que fa que es tracti en conjunt d’una moda conscient.


Paraules clau: empoderament femení, autoconeixement, espiritualitat



Alternative prové del terme moda alternativa, que es reconeix per ser aquella que no es produeix ni es distribueix en massa. Es realitza manualment a Espanya i darrere d’ella hi ha persones que s’esforcen per crear dissenys únics, proporcionant una alternativa de consum els usuaris que volen contribuir en la millora del medi ambient.

Alternative, és un adjectiu anglès, que no defineix a cap gènere sense un article que l’acompanyi. No existeix una distinció entre homes i dones, cosa que ha donat lloc a un futur dins de la moda d’home i/o que dóna la possibilitat d’utilitzar les peces existents per qualsevol persona sense ser estrictament patró d’home.

La indústria tèxtil és la segona més contaminant del món després de la del petroli. I per aquest motiu es vol contribuir a la conscienciació, a la millora d’hàbits, a una economia circular i a la utilització de peces de segona mà. Es tracta de trobar nous mètodes que millorin la vida dels humans/es, i del planeta en el qual vivim, cosa molt necessària.


Paraules clau: moda alternativa, fet a mà, peces de segona mà, disseny únic i economia circular.



El present projecte pretén donar a conèixer la dissenyadora Melania Wong amb la col·lecció .

Mitjançant l’estudi i anàlisi de la comunitat (LGTBI +) s’han entrevistat nou persones amb el propòsit d’identificar les pràctiques de consum i l’estil de vida d’aquest col·lectiu. Els resultats mostren la necessitat d’una moda més inclusiva per a un usuari no binari, dissenyada i confeccionada a Espanya.

A partir de la interpretació de patrons bàsics, tradicionalment associats al cos de dona i d’home, es pretén fusionar els dos seguint la metodologia del moviment neo artesà.

La col·lecció de moda Bridal centra els seus pilars en la atemporalitat i la identitat. La creació d’un vestit versàtil que pretén fugir de les tendències tradicionals, un distintiu d’una ocasió especial que al mateix temps representi la història del portador.


Paraules claus: no binari, neo-artesania, bridal.


 


El present projecte s’inscriu en els estudis de disseny de producció d’objectes, espais i imatges. Sorgeix a partir d’una motivació personal inclusiva i –després de la realització de les metodologies de revolta, entrevistes, qüestionaris i recerca– es genera la necessitat i oportunitat de crear una col·lecció amb peces unisex anomenada Bridges.

Bridges simbolitza trànsit, transformació, cerca i connexió. Un pont ens porta des del conegut al desconegut, d’un punt A a un punt B, a un canvi, a una evolució per ser millors, per la qual cosa un pont suposa la necessitat de descobrir i resemantitzar, és a dir, de reescriure el sentit del ja existent. Per consegüent, Bridges és la connexió de dues èpoques, de dos contextos diferents, de dos punts que són equidistants però que avui dia es complementen per a donar pas a un nou sentit en la moda del treball i com això es transforma per a satisfer les necessitats de l’emancipació personal de cada persona.

En aquest Treball Final de Grau es pren el concepte de pont com a instrument d’unió, progrés i consum. Aquesta analogia de sastrería en dues èpoques mostra com el pont és un vehicle de comunicació i de transformació a mesura que la societat avança. A partir d’aquests arguments, és possible reflexionar sobre la càrrega simbòlica del vestit sastre unisex prenent com a inspiració el moviment de la contracultura dels anys 60, que es va estendre pel món i va motivar a un nou corrent de pensament centrada en la felicitat i la llibertat.


Paraules clau: vestit, sastre, emancipació personal, moda unisex, significacions, resemantizació



L’emergència climàtica és un fenomen social i global que respon clarament als efectes de l’activitat humana. Una activitat que es troba dins d’un sistema capitalista amb interessos infinits però amb recursos finits. Aquest projecte té com a objectiu principal crear un vestuari artístic-conceptual destinat a una ‘performance’ que servirà d’escenari per presentar el panorama actual dels processos de producció de la indústria tèxtil, les seves conseqüències mediambientals i socials, i la necessitat d’augmentar el nivell de reciclatge en el sector de la moda.

Dress up your shit, és un projecte que pretén apropar a l’espectador la informació necessària per conscienciar sobre el poder que té com a consumidor en la transformació del sistema de la moda.

Mitjançant les enquestes prèvies a l’estudi, la recerca bibliogràfica i la campanya de recollida de roba que es va organitzar per dur a terme el projecte, es va aconseguir extreure les idees i conceptes que es volien plasmar en la performance. El repte és confeccionar peces mitjançant l’experimentació de teixits reciclats a través de l”Upcycling’, per evitar la compra de matèria primera i aprofitar el residu tèxtil.

La motivació d’aquest projecte neix de la necessitat de contribuir en la societat, l’interès en fomentar l’autoreflexió del consumidor a través del vestuari i l’art, i la idea que pugui esdevenir una eina de transformació social, justa i ecològica.


Paraules clau: emergència climàtica, vestuari artístic-conceptual, conscienciació, upcycling, performance, residu tèxtil


Aquest projecte consisteix en la presentació de la firma Sibèria i la seva col·lecció Genesis. Sibèria és una firma de caire unisex, dissenyada i confeccionada a Espanya. Genesis* és un començament i una inspiració, una carta de presentació de la signatura Sibèria.

La col·lecció extreu conceptes dels anys 80, que van suposar l’inici d’una dècada important que va ser clau per la música i la moda. El naixement de New wave, Post punk, Synth pop, House, Acid House, entre d’altres estils, fa dels anys 80 una dècada molt productiva, sobretot a Anglaterra. El país vivia una gran efervescència de nous estils musicals i moviments subculturals, malgrat que a la fi dels anys 70 es trebava en una greu crisi econòmica i social.

La major inspiració de Genesis és l’estètica pròpia de el moviment New Romantic, originari de Londres, que anys més tard traspassaria fronteres arribant fins a València i Madrid als principis de la ruta del bacalao i la movida madrileña respectivament. A finals de la dècada dels 80, també sorgeixen els primers moviments rave a Anglaterra i una de les seves principals festes era Genesis.

Aquesta col·lecció vol ser un homenatge a la música, als moviments subculturals i a les persones que els originen que, davant moments difícils com poden ser els d’una crisi, són capaços de crear.

* GÈNESI: Origen o principi d’alguna cosa


Paraules claus:  atemporal, disseny japonès, ‘unisex’, neo sastreria