Els alumnes de 2n i 3r curs de l’especialitat de moda del Campus Llotja de l’ESDAPC han tingut l’oportunitat de visitar Coleo Studio a Mataró, un espai on dissenyen i fabriquen col·leccions amb un impuls persistent per innovar i superar els límits del disseny reciclat, explorant les característiques notables dels fils i teixits post-consum.

Les noves tendències en el sector de la moda aposten cada vegada més per la sostenibilitat, amb la integració de processos naturals que prolonguen el cicle de vida dels productes i permeten la seva regeneració i reintroducció al sistema productiu sense generar residus. COLEO, amb el seu projecte Old Trash, New Trend, lidera aquesta revolució amb instal·lacions optimitzades per a la classificació tèxtil automatitzada mitjançant tecnologia de visió artificial i eines impulsades per blockchain. Això garanteix una traçabilitat completa de l’origen i la qualitat dels materials durant tot el procés de reciclatge.

Aquest enfocament permet que els materials es mantinguin en un cicle continu de reutilització, contribuint significativament a la reducció dels recursos naturals emprats i minimitzant els residus generats durant la producció. És un pas ferm cap a una moda més responsable i sostenible, on el vell es converteix en nou sense perdre qualitat.

L’activitat ha estat una experiència educativa única, permetent als estudiants explorar de prop els nous models de producció circular que defineixen el futur de la indústria tèxtil.

 

L’antic alumne de Disseny Gràfic d’ESDAPC Andreu Gelabert ha guanyat el Premi Innova a la 7a edició dels Gaudeamus Projecta, organitzats pel Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya. Els premis tenen com a objectiu reconèixer i premiar el talent jove i l’excel·lència en els Treballs de Final de Grau.

Gelabert és l’autor de Panoptik, una aplicació que vol posar la tecnologia al servei de les persones enlloc de les persones al servei de la tecnologia. Panoptik genera gràfiques interactives que permeten als usuaris veure com interactuen les seves dades amb les diferents aplicacions instal·lades al telèfon i ajustar-ne l’experiència en funció dels seus interessos personals.

L’antiga alumna de Disseny Gràfic d’ESDAPC Ainhoa Navalpotro ha guanyat un accèssit amb el seu projecte SAWA: Theobroma, una tipografia basada en la xocolata quan es desfà i que serveix de metàfora de la progressiva escassetat d’aquest preuat aliment.

L’acte va tenir lloc al Palau del Lloctinent de l’Arxiu de la Corona d’Aragó el 10 d’octubre i hi van participar personalitats institucionals, culturals i del teixit empresarial. També cal destacar que els projectes dels antics alumnes de l’ESDAPC, Lluc Macias i Àngels Villegas, van ser seleccionats en aquesta mateixa edició dels premis.

El passat 9 d’octubre, els estudiants de 4t curs de totes les especialitats de l’ESDAPC van participar en la taula d’experts “Save the Earth”, una iniciativa que posa de manifest com les aliances interdisciplinàries poden oferir solucions innovadores i sostenibles per a la indústria.

Taula d’experts:

El disseny actual ha evolucionat cap a un enfocament integral que va més enllà de la simple creació d’objectes o la resolució de problemes immediats. Les noves tendències, com el disseny regeneratiu i el biodisseny, aposten per integrar processos naturals i sostenibles, explorant l’ús de biocomposts, materials reciclats i tecnologies que minimitzen l’impacte ambiental. Aquest enfocament busca promoure la creació de productes amb cicles de vida més llargs, que siguin capaços de regenerar-se i d’incorporar-se de nou al sistema productiu, sense deixar residus.

En aquest context, les estratègies de producte també han canviat. Ja no es tracta únicament de fer més funcional un objecte, sinó d’assegurar-se que aquest contribueixi a reduir la petjada ecològica. Això implica aplicar el concepte de residu zero, fomentar el reciclatge i la reutilització, així com la creació de models de producció i consum responsables. La reducció de costos no es mesura només en termes econòmics, sinó també en termes de recursos naturals utilitzats i de sobrants generats durant el procés de producció.

La transició cap a una economia circular és clau per redefinir com dissenyem i produïm. Els materials han de poder mantenir-se en un cicle continu de reutilització, fomentant així la regeneració dels sistemes naturals i evitant la creació de residus. Això ens porta a reflexionar sobre el paper del patrimoni artesanal local, el qual pot aportar un gran valor afegit en projectes col·laboratius i multidisciplinaris que vulguin integrar solucions sostenibles.

El repte és, doncs, aprofitar els recursos considerats residus i transformar-los en noves matèries primeres per al disseny, mantenint la funcionalitat i l’eficiència. Això requereix una col·laboració contínua entre dissenyadors, investigadors i empreses per crear models que no només siguin viables econòmicament, sinó que també aportin solucions reals als desafiaments ambientals i socials.

La professora Montse Noguera Muntadas, del campus Llotja de l’ESDAPC, ha estat seleccionada com a finalista a la tercera edició dels Premis Josep Albert Mestre a la Recerca per a la Millora de la Qualitat Educativa. El seu projecte, titulat “El projecte editorial en les ensenyances artístiques. Un espai per introduir la investigació acadèmica”, explora com la pràctica editorial pot esdevenir una eina per apropar els estudiants a la recerca acadèmica en l’àmbit del disseny gràfic.

Aquest projecte, que s’imparteix com a assignatura optativa de quart curs del Grau en Disseny Gràfic, posa l’accent en la reflexivitat crítica i la investigació a través de l’edició. A més de treballar tècniques creatives i aspectes tècnics, l’assignatura proposa un enfocament cognitiu que introdueix l’alumnat en els mètodes de recerca, amb l’objectiu de preparar-los per al seu Treball Final de Grau (TFG). Aquest model d’aprenentatge connecta el procés editorial amb la preservació del coneixement i l’expansió del pensament crític, oferint una visió integradora entre art i disseny.

Des de la seva implementació el curs 2019/20, l’assignatura ha evolucionat amb l’objectiu de consolidar el domini de l’espai gràfic, la tipografia i els processos tècnics, tot donant lloc a resultats significatius. L’enfocament posa èmfasi en la complementarietat entre la pràctica editorial i el desenvolupament del pensament, que permet als estudiants aprofundir en el seu procés creatiu a través de l’estètica i la recerca. Aquest camí suposa un avenç en l’ensenyament del disseny gràfic, convertint la pràctica editorial en un espai d’experimentació acadèmica.

El lliurament dels premis tindrà lloc el 25 d’octubre a l’Escola d’Art i Superior de Disseny d’Alcoi, on els projectes seleccionats es publicaran en format digital i imprès. Els Premis Mestre, organitzats per la Confederación de Escuelas de Arte, tenen com a objectiu reconèixer i promoure la innovació pedagògica en els ensenyaments artístics i de disseny. Des de la seva creació, han valorat les iniciatives que milloren les pràctiques educatives i contribueixen al desenvolupament de competències crítiques i creatives entre els alumnes. Aquests premis també busquen potenciar el treball investigador dels docents, impulsant estudis i projectes innovadors que enforteixin la qualitat educativa i preparin els estudiants per als reptes socials i professionals del futur.

El proper dimecres 23 d’octubre de 2024, els estudiants de tercer i quart curs de Disseny d’Interiors de l’ESDAPC tindran l’oportunitat d’assistir a la conferència “Designing Futures with Science” a càrrec de Cecilia Tham, fundadora i directora de Futurity Studio. L’acte tindrà lloc a la Sala d’Actes del campus Llotja Sant Gervasi de 10.00 h a 11.30 h. Aquesta activitat està dirigida a l’alumnat de l’assignatura de Projectes de Disseny d’Interiors 3 i recomanada per a tots els estudiants de cursos avançats de l’especialitat. Les professores Marta Galí i Marta Tous seran les responsables de l’activitat.

Cecilia Tham és una emprenedora en sèrie i una referent en la intersecció entre el disseny, la tecnologia, l’estratègia i l’impacte. A més de fundar diverses empreses com MOB – Makers of Barcelona, un espai de coworking col·laboratiu, i FabCafe, un nou concepte de cafeteria que combina l’experiència gastronòmica amb eines de fabricació digital, Tham és la creadora de Allwomen.tech, una escola de capacitació en intel·ligència artificial creada per dones per a dones amb l’objectiu de fomentar el seu paper en el desenvolupament tecnològic.

La seva última empresa, Futurity Systems, ofereix serveis de Futures-as-a-Service, ajudant empreses i organitzacions a construir futurs millors de manera més àgil. A més, Cecilia ha estat inclosa a la llista dels 40 millors futuristes d’Espanya segons Forbes i és considerada una de les 100 dones més influents de Startup EU. També ha col·laborat com a assessora per institucions com el SXSW, l’Ajuntament de Barcelona, el Programa Mundial d’Aliments de l’ONU i diverses empreses privades.

Aquest esdeveniment ofereix als estudiants una oportunitat única per aprendre sobre la integració del disseny i la tecnologia en la construcció d’un futur sostenible i innovador, de la mà d’una de les professionals més influents en aquest camp.

En el marc de l’OFF Barcelona Design Week 2024, el campus Deià de l’ESDAPC ha organitzat una conferència a càrrec de Marta Benedicto, cofundadora de CIERTO ESTUDIO, el pròxim dimarts 22 d’octubre. Aquesta ponència forma part del cicle inaugural de conferències organitzat pel campus, que posa l’accent en el compromís amb la sostenibilitat, la innovació i el disseny socialment responsable.

CIERTO ESTUDIO és un despatx d’arquitectura fundat el 2014 per un grup de sis arquitectes —Marta Benedicto, Ivet Gasol, Carlota de Gispert, Anna Llonch, Lucía Millet i Clara Vidal— que ha consolidat la seva posició a través de projectes innovadors que combinen sostenibilitat i funcionalitat amb una clara orientació cap a l’habitatge col·lectiu i el disseny urbà. Més recentment, l’estudi ha ampliat el seu equip amb Jesús Fajer, Mariana Gomes i Adrián Maldonado, reafirmant la seva aposta per la pluralitat i el treball col·laboratiu.

 

Durant la conferència, Marta Benedicto compartirà amb els estudiants d’ESDAPC la seva experiència en el desenvolupament de projectes emblemàtics com el premiat ‘Illa Glòries’ (Barcelona), un pla director que inclou habitatge col·lectiu i espais públics dins un entorn urbà, i el projecte ‘Kitch-room’, un edifici de 68 habitatges que posa en valor la centralitat de la cuina com a espai de convivència.

També es parlarà del seu paper clau en el projecte ‘Superilla Barcelona’, on CIERTO ESTUDIO està liderant la transformació sostenible de l’Eixample, amb la creació dels Nous Eixos Verds, un projecte que redefinirà la manera com vivim els espais públics de la ciutat. La seva participació en aquest projecte inclou el disseny del carrer Consell de Cent, un dels eixos vertebradors d’aquesta iniciativa.

Aquesta conferència ofereix als estudiants i docents una oportunitat única per conèixer de prop la metodologia de treball de CIERTO ESTUDIO, que es caracteritza per la seva voluntat d’integrar valors socials i mediambientals en tots els seus projectes. La conferència de Marta Benedicto permetrà explorar com l’arquitectura pot contribuir a crear espais més habitables, sostenibles i inclusius, a través d’un enfocament creatiu i multidisciplinari.

No us perdeu aquesta ocasió per connectar amb una de les veus més influents en l’arquitectura contemporània i aprendre sobre l’evolució de projectes clau que estan marcant el futur del disseny urbà a Barcelona i més enllà.

Per a més informació sobre l’estudi, podeu consultar altres notícies relacionades amb el cicle de conferències de l’ESDAPC, com la de la ponència de Clara Vidal.

Com imaginem el futur del disseny?, podem dissenyar el futur? ESDAPC està compromès amb el futur del disseny, un futur incert que es presenta com un repte i, alhora, com una oportunitat. És important que els futurs dissenyadors, ara estudiants de l’ESDAPC, prenguin consciència de la seva responsabilitat, però també de la seva capacitat per imaginar i proposar millors futurs a partir de l’aprenentatge dels fonaments del disseny. Tal com va dir Bernard de Chartres al segle XII: si nosaltres podem veure-hi més enllà, és perquè estem sobre les espatlles de gegants. Així, estem en un context canviant on hem de qüestionar-nos el model existent per veure més enllà, imaginant futurs, dissenyant futurs.

La Lliçó Inaugural a càrrec de l’Efraín Foglia el matí del 15 d’octubre en el DHUB serà el punt de partida per, posteriorment, inaugurar l’exposició “Imaginant futurs, dissenyant futurs” que romandrà oberta al públic durant la Barcelona Design Week i que mostrarà un recull dels Treballs Finals de Grau de les quatre especialitats de l’escola: Disseny Gràfic, Disseny d’Interiors, Disseny de Moda i Disseny de Producte.

Data: Del 16 al 31 d’octubre de 2024
Inauguració: dijous 17 d’octubre a les 13.00 h
Lloc: Campus Llotja (Carrer Ciutat de Balaguer, 17, Barcelona)
Horari: De dilluns a divendres, de 9.00 h a 20.00 h
Entrada gratuïta

 

L’alumnat de 3r de Grau en Disseny Gràfic del Campus Olot ha tingut l’oportunitat d’analitzar materials gràfics històrics i llibres antics a l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa durant aquest mes d’octubre. Acompanyats per l’arxiver Xavier Puigvert i Gurt, els estudiants han pogut examinar documents manuscrits, rulls i llibres tipogràfics que abasten des de l’època del Barroc fins a estils més moderns. Aquesta activitat permet aprofundir en l’evolució dels mitjans d’impressió i les diferents estètiques gràfiques al llarg del temps.

Entre les peces destacades de l’arxiu es troben llibres impresos pel reconegut bibliòfil olotí Miquel Plana Corcó, que ha estat una font d’inspiració per als estudiants gràfics, tant per la seva obra com per l’equilibri entre la tradició i la innovació en el disseny editorial.

Aquesta visita ha estat una oportunitat única per l’alumnat d’accedir a fonts primàries, tant pel seu valor històric com per la seva rellevància en l’estudi del disseny gràfic contemporani.

 

L’ESDAPC organitza una conferència a càrrec de la dissenyadora gràfica Lídia Sardà, el divendres 11 d’octubre a les 18.00 h al campus Vic, oberta a tots els alumnes de l’especialitat de disseny gràfic. En aquesta sessió es presentarà un projecte de brànding complet, oferint als estudiants l’oportunitat d’aprofundir en els detalls del procés creatiu i estratègic darrere d’una identitat visual. La ponència se centrarà en el re-brànding de SX3, la marca infantil de 3Cat, de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Durant la presentació, es farà un recorregut per totes les fases del projecte, des de la seva concepció inicial fins al seguiment i la implementació final. Això inclourà la selecció d’elements essencials del brànding com les tipografies i les paletes de colors, el moviment i l’àudio brànding, així com l’estratègia de llançament de la campanya. La presentació serà una ocasió per analitzar l’intersecció de la creativitat i l’estratègia en un projecte real, oferint una visió professional d’una proposta complexa i inspiradora.

La sessió anirà a càrrec de la Lídia Sardà, dissenyadora i directora d’art amb més de deu anys d’experiència en el sector. Especialitzada en brànding, packaging i tipografia, ha desenvolupat la seva carrera professional en agències reconegudes com DoubleYou i Summa Branding, així com en estudis de disseny com Garrofé Brand & Pack i Lateral Branding. Actualment, treballa a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (3Cat).

Aquesta presentació serà una oportunitat única per als alumnes de conèixer de primera mà el procés complet d’un re-brànding d’impacte, amb una mirada centrada en el treball en equip i la coordinació de projectes de gran envergadura.

El passat 5 d’octubre, els estudiants de 4t curs de l’especialitat de Disseny Gràfic de l’ESDAPC van participar en un taller exclusiu dins el marc de la Festa del Grafisme, un festival alternatiu de disseny gràfic que ja suma 15 edicions. La trobada, celebrada a Portbou, és organitzada per un col·lectiu de docents i creatius que aposta pel treball manual, l’experimentació slow i la reflexió entorn a l’ofici del disseny gràfic.

Enguany, l’ESDAPC campus Llotja va sumar-se a aquesta experiència immersiva, en la qual es va fomentar un diàleg entre els processos creatius analògics i la inspiració que sorgeix en entorns desconnectats del món digital. L’alumnat va tenir l’oportunitat de treballar amb materials de tota mena, eines i màquines que, tot i semblar obsoletes, es van convertir en el nucli d’una jornada creativa enriquidora.

El taller va destacar per la seva aposta per treballar “al marge” de la tecnologia digital: sense ordinadors ni mòbils, l’experimentació es va centrar a explorar els límits i les possibilitats d’un procés manual i reflexiu.