El passat mes de març, els estudiants de diferents cursos de l’especialitat de Disseny Gràfic del campus Llotja, van tenir l’oportunitat d’assistir a una conferència impartida per Josep Martínez Ruzafa, director de projectes de La Page Original, un estudi de disseny gràfic ubicat a Badalona reconegut per la seva forta responsabilitat mediambiental.

La Page Original, que compta amb el certificat EMAS des de 1991 i va ser guardonada amb el premi a la millor empresa europea d’eco innovació en l’apartat de microempresa EMAS’2015, és un referent en el camp del disseny ecoresponsable. Aquest estudi ha implantat un Sistema de Gestió Mediambiental i s’ha compromès amb la millora contínua a través del disseny ecoresponsable i el disseny social, actuant com agents de canvi en la indústria del disseny gràfic.

Durant la conferència, Martínez Ruzafa va destacar la importància de reconèixer els diferents aspectes ambientals que afecten les diverses etapes del cicle de vida dels productes i va explicar quines decisions en el procés de disseny poden contribuir a un impacte positiu en el medi ambient. A través de l’exemple d’un cas real, els assistents van poder analitzar tot el procés de forma conjunta, des de la concepció fins a la implementació del disseny, per entendre millor com el disseny gràfic pot ser un vehicle de sostenibilitat.

La sessió va ser molt ben rebuda pels estudiants, que van valorar molt positivament l’oportunitat de conèixer de primera mà com es pot integrar la sostenibilitat en els projectes de disseny gràfic.

Campus Llotja
Assignatura: Ecoeficiència i sostenibilitat
Dirigit a l’alumnat de Disseny Gràfic de tots els cursos
Professorat responsable: Noemí Clavería

El passat mes de març l’alumnat de segon curs del campus Vic va assistir a una xerrada i taller d’Infografia a càrrec de Gemma Solà, dissenyadora gràfica especialitzada en el disseny infogràfic.

El taller es va realitzar dins de l’assignatura Projectes II. Durant la primera part de la sessió, la Gemma va explicar alguns dels projectes que ha desenvolupat durant la seva trajectòria professional i va donar algunes recomanacions per tal de desenvolupar un projecte.

A la segona part, els estudiants van iniciar el seu projecte d’infografia a partir d’un article triat per ells, seguint les orientacions de la Gemma, que ben segur que els aniran bé per desenvolupar el seu projecte.

La jornada va ser molt profitosa i volem agrair a la Gemma la seva col·laboració!

Josep Maria Garrofé, de l’agència de disseny Garrofé, visitarà el campus Llotja de l’ESDAPC el pròxim 15 d’abril per parlar-nos sobre packaging.

Garrofé fa anys que desenvolupa disseny d’empaquetatge (packaging) altament especialitzat, amb resultats excel·lents i reconeguts amb premis. Ens mostrarà no només el que implica la cara visible de l’empaquetatge sinó també les interioritats de la realització d’aquest tipus de projectes.

     

Dilluns 15 d’abril de 12.00 h a 13.00 h
Sala d’Actes Llotja Sant Gervasi
Alumnes de 3r, 2n i 1r de gràfic
Professorat responsable: Xavier Alamany i Àlex Galván

Els i les estudiants de 2n curs de Disseny Gràfic del campus Vic han participat en un taller pràctic a càrrec de l’enquadernadora artística Mercè Capell, en el qual han pogut aprendre a realitzar un llibre acabat per ells mateixos. En aquest taller pràctic de 3 hores, els alumnes han après com fer una enqudernació amb tapa solta.

L’enquadernació de tapa solta deu el seu nom al procediment que se segueix per la seva creació, ja que es du a terme en dues parts: per una banda, realitzem la tripa i, per l’altra, fem la tapa. Per tant, abans d’ajuntar les dues parts, tenim efectivament, la tapa solta.

Mercè Capell és enquadernadora artística i propietària de l’establiment Niakare (art del llibre), dedicat al món del paper, la creació i la reparació dels llibres.

L’activitat es va fer des de l’assignatura de Materials i sistemes de reproducció i impressió amb l’objectiu de conèixer millor la postimpressió i els acabats dels diferents processos d’enquadernació.

Els projectes Mae, de Roger Bartra, i Sec i Soc, de Martina Oriol, tots dos antics alumnes de Producte d’ESDAPC, han estat seleccionats als Premis ADI 2024.

ADI-FAD, amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, convoca els joves dissenyadors a presentar els seus projectes de fi de grau, màster o postgrau a les Medalles ADI per contribuir a establir ponts d’unió entre l’àmbit acadèmic i el món industrial, així com fomentar el talent de les generacions més joves.

El veredicte dels jurats i el lliurament dels guardons es realitzaran el 13 de juny del 2024, en una cerimònia que tindrà lloc al Disseny Hub Barcelona, on es faran públics els guanyadors.

Els desitgem molta sort!!

En un món cada vegada més complex, el disseny emergeix com una poderosa eina de reivindicació que transcendeix l’estètica, i que és capaç de donar veu a les causes més importants del nostre temps. El disseny amb consciència social ha sigut el protagonista de les ARTS LAB d’enguany, que van rebre per títol: “El disseny com a reivindicació”. Durant tres dies els alumnes dels Graus de Disseny, de l’especialitat de Disseny gràfic i de Disseny d’interiors, van poder gaudir de conferències, activitats i tallers.

Curro Claret, dissenyador amb una forta consciència social, va inaugurar les jornades a la Sala El Torín explicant com el disseny esdevé una eina per generar una societat més igualitària, diversa i inclusiva, on la creativitat sempre té un enfocament honest i sostenible. El seu treball desmitifica la figura del dissenyador elitista, posant-se al costat dels més vulnerables i retornant la idea del disseny com a vehicle per millorar la vida de les persones.

Després els alumnes van assistir a la conferència de Font&Pont, titulada amb el nom Disseny i activisme, on Aleix Font i Gala Pont van mostrar una sèrie de treballs realitzats a l’estudi amb una forta vinculació a projectes socials i solidaris. L’endemà, l’estudi va proposar als alumnes de disseny gràfic un taller sobre missatges reivindicatius que van ser posteriorment estampats sobre samarretes. Sota la supervisió i assessorament de l’Oriol Carbonell, de l’estudi Vis a vis, cada grup va poder serigrafiar els seus dissenys al taller de gravat de l’escola. Paral·lelament, l’alumnat de disseny d’interiors va assistir a la conferència de Makea tu vida, una entitat sense ànim de lucre de caràcter social i educatiu, que treballa entre els mons del Disseny i l’Ecologia. A la presentació es van transmetre una sèrie de coneixements que després l’alumnat va poder aplicar en un taller de co-creació i disseny col·laboratiu, que es va desenvolupar al claustre de l’escola. En el taller es va fomentar la creativitat col·lectiva partint de la reutilització de roba de segona mà procedent de l’entitat Roba amiga i de Triturats la Canya, d’Olot.

Les Jornades ARTS LAB permeten a l’alumnat entrar en contacte amb l’esfera actual del disseny i gaudir de l’oportunitat de conèixer professionals reconeguts. Aquests tres dies van tenir un gran èxit de participació i l’alumnat va constatar com el disseny pot fer del món un lloc millor.

Si visitéssim l’estudi de Sara González de Ubieta sense conèixer què fa, segurament ens seria difícil identificar la seva pràctica. Els motlles de sabata apuntarien cap al disseny de calçat, però la diversitat de materials ens faria pensar en l’art contemporani, les fibres de teixits diversos ens despistarien cap a l’artesania tèxtil i les plantacions del fong scoby, juntament amb les arrels de la planta Dichondra Repens i la molsa, acabarien de perdre’ns del tot. Per això «Práctica», el títol del llibre que recull les investigacions en l’àmbit del disseny de calçat i que li ha valgut el Premi Ciutat de Barcelona de Disseny 2019, no podria ser més pertinent. I és que la pràctica de Sara González de Ubieta és una pràctica oberta, lliure i cros-disciplinar i, com a tal, connecta 100% amb una concepció contemporània del disseny com a eina per resoldre problemes.

 

Divendres 15 de març de 09.00 h a 10.30 h.
Sala d’Actes Llotja Sant Gervasi
Alumnes de 2n 3r i 4t de producte i moda
Professorat responsable: Rafel Oliva

El passat 28 de febrer es va presentar a la roda de premsa que es va realitzar a l’espai cultural L’Atlàntida de Vic, el projecte de disseny de l’aparador del teatre, dins del marc d’activitats #Ambveudedona. Una col·laboració entre el teatre L’Atlàntida i les alumnes del campus Vic de l’ESDAPC.

El treball ha permès la realització d’un projecte real dins de l’assignatura Disseny de muntatges efímers, en el qual les alumnes de 4t del grau de disseny gràfic i disseny d’interiors han projectat un magnífic espai sota el concepte “lluita compartida, veus multiplicades”.

Podreu veure el projecte fins al 27 d’abril!

Alumnes seleccionades: Marina Fernández, Abril Tor, Núria Falcó i Alba Astorga
Professora responsable: Núria Nofrarias

El passat mes de febrer, un grup de 20 alumnes i 2 professors de 3r curs, van visitar les propostes tecnològiques del Mobile World Congress.

L’alumnat va conèixer les darreres novetats amb intel·ligència artificial aplicada i els projectes i productes de Hu.ma.ne, Huawei, Android, Samsung, Xiaomi, Honor, IBM Watson X i de l’Ecosistema de Startups del 4Y4N.

Dins de l’assignatura de Projectes 4 de Disseny de Producte on es treballa la relació entre Tecnologia i disseny a través de les interfícies digitals, l’alumnat ha hagut de realitzar una selecció de les millors Empreses emergents “Startups” que hi havia al pavelló 8.0 i 8.1 que considera que seran rellevants en els quatre anys vinents.

Article resum del certamen del professor Guillem Ferran, disponible a Medium.

L’alumnat de 3r curs del campus Ondara, des de l’assignatura de Projectes interdisciplinaris, està treballant en un projecte per redissenyar els espais de lleure que han quedat obsolets amb el temps en una escola de Tàrrega.

L’objectiu és analitzar com les noves formes d’educar intervenen en el lleure i l’espai de joc, per això es va realitzar una sortida a l’escola Waldorf la Font de Vic, a la biblioteca Pilarin Bayés de Vic i a l’escola del Bosc d’Espinelves.

Una sortida molt interessant en la qual es van veure diferents maneres d’aplicar el disseny en l’educació.