Els projectes “Mae”, de Roger Bartra i “Sec i Soc”, de Martina Oriol, tots dos antics alumnes de Producte d’ESDAPC, han estat distingits amb Medalles de Bronze als prestigiosos Premis ADI 2024.
Els Premis ADI aglutinen els principals reconeixements a l’àmbit del disseny industrial i de producte del país: els Premis Delta, per a professionals i empreses, atorgats des del 1961; les Medalles ADI, per a estudiants, lliurades des del 1976; i els Premis ADI Cultura, que reconeixen els projectes que posen en valor la cultura del disseny des del 2016.
ADI-FAD, amb la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell, convoca els joves dissenyadors a presentar els seus projectes de fi de grau, màster o postgrau a les Medalles ADI amb l’objectiu de contribuir a establir ponts d’unió entre l’àmbit acadèmic i el món industrial, i fomentar el talent de les generacions més joves.
Dels 170 projectes o productes seleccionats, els jurats han repartit 12 Ors, 25 Plates, 4 Mencions i 129 Bronzes. També s’han entregat tres Premis d’Opinió, escollits per votació entre els socis i les sòcies d’ADI-FAD, i dos guardons honorífics: el Premi Delta Trajectòria per a l’empresa de motocicletes Montesa i el Premi ADI Cultura Trajectòria per a la Fundació Mies van der Rohe.
Des de l’ESDAPC felicitem la Martina i al Roger per aquest reconeixement. Enhorabona!
→ Més informació
Estudiants d’ESDAPC han aconseguit el primer premi i dos accèssits en el concurs per dissenyar el guardó dels Premis Sustainable Tourism, també coneguts com a Premis a les Bones Pràctiques en Turisme Sostenible. Aquests premis busquen impulsar un nou model turístic basat en pràctiques respectuoses amb el medi ambient, l’economia i la societat.
El guardó guanyador no només s’ha implementat per a l’edició 2024, sinó que es preveu la seva permanència fins al 2028 com a mínim. L’objectiu del concurs era crear un disseny que representés l’essència dels premis, fet amb impressió 3D utilitzant materials reciclables i sostenibles. També es valorava la inclusió d’elements propis de la cultura local i la representació de les quatre categories dels premis: sostenibilitat ambiental, sostenibilitat social, accessibilitat i defensa del patrimoni.
El lliurament dels Premis Sustainable Tourism es va celebrar el passat 31 de maig a l’Hotel Alimara, en el context del Business With Social Value. Durant l’acte, es va fer un reconeixement especial a la guanyadora del primer premi, Mireia Martí Coca, qui va tenir l’oportunitat de pujar a l’escenari juntament amb els altres premiats que ja portaven el seu guardó.
El projecte del guardó es va desenvolupar a l’assignatura de Projectes 2 de Disseny de Producte del campus Llotja, sota la supervisió dels professors Rubén Hidalgo i Alex Rasero.
Les alumnes premiades són:
- Primer premi: Mireia Martí Coca
- Accèssit: Maria del Mar Oncins Spedo i Gloria Argüello Vazquez
- Accèssit: Daniela Vitale i Anouk Schagen Granada.
Aquests guardons són un testimoni del talent i la creativitat dels estudiants d’ESDAPC, així com del compromís de l’escola amb la sostenibilitat i la innovació en el disseny.
Mireia Martí (Primer Premi)
Maria del Mar Oncins Spedo i Gloria Argüello Vazquez (Accèssit)
Daniela Vitale i Anouk Schagen Granada (Accèssit)
Els alumnes de 3r curs del Campus Serra i Abella, des de l’assignatura Projectes Interdisciplinaris, han desenvolupat un joc de taula educatiu (Serious Game) per difondre el programa de l’ONG Sonrisas de Bombay contra el tràfic de persones. Aquest projecte, que combina creativitat i compromís social, s’ha centrat en la creació dels materials gràfics del joc de taula. A mesura que anem recorrent el taulell i les diverses escenes que el composen, anem responent preguntes i aprenent sobre el treball de l’ONG.
Sonrisas de Bombay és una ONG fundada l’any 2005 pel periodista i escriptor Jaume Sanllorente, que centra la seva acció, en la lluita pacífica contra la pobresa i pels Drets Humans en algunes de les zones més deprimides d’Àsia com l’Índia, Bangladesh i Nepal.
Aquest projecte ha permès als alumnes posar en pràctica els coneixements adquirits a l’aula i entendre la importància del disseny en la comunicació d’iniciatives solidàries.
Professorat: Joan Morales i Antonio Sáez, amb l’assessorament en il·lustració de Jose Antonio Roda.
Durant el segon semestre, els estudiants de 2n curs de Disseny d’Interiors i Disseny Gràfic de l’ESDAPC Campus Olot van tenir l’oportunitat de visitar l’exposició “Subúrbia” al CCCB, dins el marc de la matèria d’Història de l’Art i del Disseny 3 i com a part de les activitats de suport al currículum.
L’exposició “Subúrbia” aborda el desenvolupament de l’urbanisme de la casa familiar en el context de la construcció del somni americà. A través de documents, objectes i obres d’art, la mostra narra l’expansió de les urbanitzacions com a model d’articulació del territori habitacional i com a forma d’aspiració vital i ideològica. El contingut de “Subúrbia” està estretament vinculat a part del temari de la matèria d’Història, tant pel que fa al disseny d’interiors dels anys 50 i 60, com pel disseny de producte (mobiliari, electrodomèstics i cotxes), així com per l’imaginari gràfic produït per la publicitat d’aquest model urbanístic.
A més, la visita es va complementar amb l’exposició “Daniel Steegmann Mangrané. Una fulla al lloc de l’ull” al MACBA. Aquesta mostra retrospectiva de l’artista proposa una experiència immersiva a través de la creació de diferents espais i la disposició de materials a les sales.
Aquestes visites han permès als estudiants aprofundir en els conceptes treballats a classe i han proporcionat una visió pràctica i enriquidora de l’evolució del disseny i l’art contemporani.
Els Premis ADG-Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual, un dels guardons més prestigiosos del sector, han reconegut el talent dels estudiants d’ESDAPC en la seva edició de 2024.
Els projectes d’ESDAPC que han estat guardonats són els següents:
Categoria de Treball Lliure
Irma Oliveras, ha estat guardonada amb un LAUS Bronze.
Campanya gràfica amb la proposta “Fem veïnat!”
Categoria de Projecte Final d’Estudis
L’alumni Martí Viñuales ha obtingut un LAUS Bronze.
Projecte Final de Grau: “Fosfè”
Categoria de Naming
L’alumni professional Ekaitz Sánchez, ha estat premiat amb un LAUS Plata.
El lliurament de premis es va celebrar el passat 12 de juny en el Disseny Hub Barcelona (DHUB), en una cerimònia que va reunir a destacats professionals i joves promeses del disseny.
Enhorabona a tothom!
“DUNESBDN” de les alumnes Andrea Martínez Planell i Núria Puig Pujol, tutoritzades pel professor Jordi Solé resulten Finalistes a la XXXVI edició dels Premis Habitàcola, on el repte ha estat donar resposta a AIXOPLUC. Microespais d’espera del transport públic tant a les ciutats com als entorns rurals.
El projecte “DUNES” s’ubica a l’estació de tren de Badalona. Es tracta d’una parada a primera línia del mar Mediterrani, fet que li proporciona una perspectiva i paisatge privilegiats. El concepte del disseny es basa en la idea de la regeneració de platges molt contaminades o quasi desaparegudes a través de les dunes. A més, es busca la integració de l’estació amb l’entorn que la rodeja: la platja i el mar.
Principalment, el projecte parteix de la idea de potenciar la contemplació de l’entorn durant el temps d’espera del tren, donant importància als canvis que experimenta el paisatge segons el moment del dia en què es troba. Aquesta contemplació es potencia gràcies a la forma dels bancs, inspirats en les formes de les dunes i adaptades a l’ambient urbà de l’estació. Les diferents formes inclinades, totes mirant cap al mar, ens connecten amb el paisatge que tenim davant.
Els Premis Habitàcola, impulsats per ARQUIN-FAD, van ser creats l’any 1987 amb l’objectiu de promoure la reflexió sobre els nous marcs teòrics en els àmbits del disseny i de l’arquitectura, i debatre, conjuntament amb les escoles, solucions i punts de vista innovador sen relació amb els diferents temes d’interès social proposats a cada convocatòria. Són un concurs adreçat a estudiants l’objectiu del qual és difondre la importància de la creativitat, el compromís social i el rigor professional entre els organismes i la població en general, donant suport i promovent noves iniciatives, nous plantejaments i nous talents emergents.
La temàtica escollida per a aquests premis sempre ha tractat aspectes rellevants per a la societat i ha abordat problemàtiques actuals sense resoldre. En aquesta edició, plantegem una reflexió sobre el disseny dels microespais d’espera del transport públic tant a les ciutats com als entorns rurals. Amb l’impuls d’aquests premis, l’ARQUIN-FAD vol ajudar els i les estudiants a introduir-se donar-se a conèixer en el món professional, ja que és aquest col·lectiu, els i les professionals del futur que aniran definint l’espai públic urbà de les nostres ciutats.
Felicitacions a les finalistes!
Projectes presentats pels estudiants d’ESDAPC a l’edició 2024 dels PREMIS HABITÀCOLA:
CAMPUS DEIÀ
Autors: Alessandra Bianchi, Jonathan Orozco, Judit Moreno i Sara Touty.
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
Autors: Irene Soguero, Alba Barragan, Marina Jurado, Claudius Gieringer i Elya Libane.
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
Autors: Ainhoa Baos, Agata Padullés, Agata Martinez i Oceani Ristori.
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
Autors: Julia Mateu, Alba Sans, Laila Tarradellas i Judith Jurado.
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
Autors: Roger Escolà, Raquel Criado, Rut Guinart i Berta Villoro.
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
Autors: Aroa Valera, Ignacia Valdivieso, Maria Belmonte, Heloise Perrin i Rut Tarragó.
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
Autora: Marta Prats
Tutores: Carme Figuerola, Violeta Ferre i Carlota Núñez.
CAMPUS OLOT
Autors: Ivana Mladenova, Marc Domínguez, Andrea Escudero i Pere Compte.
Tutors: Paula Sucarrats i Genís Ibanco.
Autors: Arnau Beltrán, Clàudia Molinero, Aida Casas, Clàudia Oliveras
Tutors: Paula Sucarrats i Genís Ibanco.
Autors: Berta Casas, Paula Barroso, Martina Ribas, Sarah García, Guillem Armengol
Tutors: Paula Sucarrats i Genís Ibanco.
Autors: Gemma Comalada, Gemma Carrasco, Pau Sánchez, Marc Carreras, Pol Bosacoma
Tutors: Paula Sucarrats i Genís Ibanco.
Autors: Marc Font, Aida Simon, Abril Roqué, Ester Vega
Tutors: Paula Sucarrats i Genís Ibanco.
CAMPUS VIC
Autors: Grace Ortega, Yolanda Coll, Josune Laserna i Joseph Calero.
Tutors: Núria Nofrarias i Txelo Gutierrez.
Autors: Laura del Valle, Anna Cuadros i Rossend Vall.
Tutors: Núria Nofrarias i Txelo Gutierrez.
Autors: Esther Lapeira, Mariona González i Ariadna Escudero.
Tutors: Núria Nofrarias i Txelo Gutierrez.
VI-LINK
Autors: Lia Cardona, Èric Teixidó i Clàudia Hans.
Tutors: Núria Nofrarias i Txelo Gutierrez.
Del 29 de maig al 7 de juny, l’Espai Blanc del campus Llotja va acollir l’exposició “Besòs: de la ciutat al riu i del riu, a la ciutat” que mostrava els resultats dels projectes desenvolupats en l’assignatura de Projectes Interdisciplinaris. Aquest any, els estudiants van abordar el repte “Com podem recuperar la relació amb el riu?”, centrant-se en la rehabilitació del riu Besòs.
El riu Besòs, situat en una de les zones més urbanitzades i industrialitzades de Catalunya, ha sofert una significativa degradació a causa de l’explotació i contaminació de les últimes dècades. Problemes com els abocaments de residus, l’eliminació de vegetació en les ribes, la contaminació de l’aigua, l’esgotament de recursos hídrics i la falta d’integració urbanística han portat al fet que la població s’allunyi del riu.
Les 14 propostes presentades a l’exposició van ser desenvolupades pels estudiants de tercer curs d’ESDAPC de les quatre especialitats del campus Llotja. Aquests projectes tenien com a objectiu restablir la relació de la ciutadania amb el riu Besòs, proposant solucions innovadores i sostenibles per a la seva recuperació.
L’exposició va ser una mostra del compromís i la creativitat dels nostres estudiants en abordar problemes reals i buscar solucions que millorin la qualitat de vida de la nostra comunitat.
Aquest divendres 31 de maig, al campus Llotja de l’ESDAPC es va fer una conferència a càrrec de Natàlia Torrent, periodista i consultora de comunicació.
La sessió ‘Comunicació efectiva’ pretén dotar de millors habilitats comunicatives professionals a estudiants de tota mena. Entenem per comunicació efectiva la que assoleix els objectius que s’ha marcat: convèncer de la bona gestió d’un govern; motivar un equip a la mitja part d’una final; superar una entrevista de feina; o presentar les virtuts d’un projecte davant un tribunal.
Ser efectius en la nostra comunicació implica entrenar les nostres habilitats, una qüestió principalment pràctica. Però també és convenient repassar algunes qüestions rellevants en comunicació, com la gran importància de la comunicació no verbal. Per això, farem una primera sessió teòrica sobre com millorar la nostra comunicació i una segona pràctica que ens servirà per identificar punts forts i àrees de millora.
El passat dilluns 27 de maig, la promoció 2020-24 de l’ESDAPC va celebrar la seva festa de graduació a la Fàbrica Moritz de Barcelona. Després de l’Acte de Graduació dels Ensenyaments Artístics Superiors al Teatre Victòria, els graduats, acompanyats del professorat i la direcció, van gaudir d’una nit plena d’emocions.
L’esdeveniment va incloure l’entrega de bandes, fotos de grup i un brindis amb cerveses Moritz per commemorar aquests quatre anys plens d’aprenentatge i experiències.
Enhorabona a tots/es els graduats i graduades i molta sort en la vostra pròxima etapa professional i vital que us espera!
Els dies 16, 17 i 18 de maig van tenir lloc a València les “IX Jornadas para Docentes 2024”, organitzades per la Confederación de Escuelas de Artes Plásticas y Diseño. Aquestes jornades, dedicades enguany al tema del disseny universal i el disseny per a les persones, van reunir professionals del sector per compartir coneixements i experiències.
En aquesta edició, un grup de professors de diverses institucions va assistir a l’esdeveniment. Entre ells, Ana Belén Rojo del Campus Ondara i Felip Vidal del Campus Llotja, integrants del professorat de l’Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques de Catalunya (ESDAPC). Aquests professors van presentar una nova línia de recerca centrada en l’impacte de les humanitats i les ciències socials en els estudis de fi de grau, una iniciativa que es troba encara en les seves fases inicials.
Durant les jornades, els assistents van tenir l’oportunitat d’intercanviar idees i metodologies relacionades amb el disseny inclusiu, posant de manifest la importància de considerar la diversitat humana en els processos de disseny. La participació de l’ESDAPC en aquest esdeveniment subratlla el compromís de la institució amb la innovació educativa i la integració de perspectives multidisciplinàries en els seus programes acadèmics.
Un moment destacat de les jornades va ser la presència de la ministra d’Educació, que va parlar sobre l’evolució de la llei d’ensenyaments artístics. La seva intervenció va subratllar la importància de l’educació artística en la formació integral dels estudiants i va animar a les institucions a continuar innovant i adaptant-se als nous reptes educatius.
Les “IX Jornadas para Docentes 2024” han estat una plataforma excel·lent per impulsar el diàleg i la col·laboració entre docents dedicats al disseny universal.