En un món on cada centímetre de la nostra llar compta, especialment en aquelles de mida reduïda, sorgeix la necessitat de dissenyar espais que promoguin la salut i el benestar dels nostres companys de vida: els gats.
Aquest projecte presenta un sistema de plataformes modulars dissenyades per optimitzar l’ús de l’espai vertical i oferir un santuari per als gats seguint els principis de la marca MUJI: simplicitat, funcionalitat i sostenibilitat.
Inclou des de zones que posen a prova la seva agilitat fins a plataformes de descans on puguin contemplar el seu món des de dalt, passant per elements interactius que estimulin la seva curiositat i mantinguin tant la seva ment com el seu cos actius. A més, integra superfícies per a rascar que satisfan els seus instints naturals i protegeixen els mobles de la casa.
Aquest projecte no només pretén crear un refugi destinat al joc i a l’exercici, sinó també reflectir el lloc significatiu que els gats ocupen en els nostres cors i llars.
Paraules clau: mascotes, gats, MUJI, sistema modular, sctivitat, benestar, habitatges petits
ADN és un projecte amb el propòsit de reflectir la identitat d’Andorra mitjançant la identificació de les seves arrels i la seva història cultural, fent ús de símbols característics i identificatius del país.
La proposta se centra a dissenyar un nou equipament esportiu per als pròxims Jocs Olímpics i Paralímpics d’hivern a Cortina, Milà 2026. Actualment, els esportistes andorrans manquen d’un vestuari representatiu, i aquesta iniciativa busca canviar dita realitat, posicionant als atletes i deixant una empremta memorable en els espectadors.
La col·lecció té com a objectiu ressaltar les arrels i valors d’Andorra a través de símbols representatius del país, com l’estripagecs, l’escut i la topografia de les muntanyes. A més de valorar la identitat cultural, es planteja la necessitat d’un vestuari adaptat per a ambdós equips, l’olímpic i el paralímpic.
Aquest projecte no sols aspira a posicionar a Andorra en la memòria dels espectadors, sinó que també vol reforçar el vincle emocional entre els atletes i el seu país, creant una connexió més profunda entre els representants i els representats. En definitiva, ADN es presenta com una expressió única que fusiona funcionalitat i identitat cultural, destacant en l’escenari global dels Jocs Olímpics i Paralímpics.
Paraules clau: arrels, identitat, ADN, esports hivernals
Els factors que envolten la infància determinen el desenvolupament i els valors de les persones. En el panorama actual, la tecnologia ha pres un paper fonamental, convertint-se en la principal font d’entreteniment infantil. En moltes ocasions, són els mateixos pares qui recorren a ella sense tenir en compte les conseqüències que això comporta. L’abús de la tecnologia pot crear una dependència poc saludable a les pantalles des d’una edat primerenca, la qual cosa contribueix a l’addicció a la tecnologia i dificulta l’establiment d’hàbits de vida equilibrats.
L’entreteniment infantil basat en la tecnologia suposa riscos significatius per al desenvolupament saludable dels nens. És crucial que els adults siguin conscients d’aquests problemes i busquin un mitjà per a equilibrar l’ús de la tecnologia amb activitats que fomentin el seu desenvolupament integral. OverDay cerca oferir una solució, perquè els nens reconnectin amb la vida fora de les pantalles de manera progressiva i s’entretinguin d’igual manera.
Paraules clau: infància, tecnologia, desenvolupament, reconnectar, salut digital, entreteniment
Cada vegada més, l’estrès forma part de la societat occidental i encara que estigui normalitzat, no deixa de ser una problemàtica que afecta el nostre benestar. Per aquesta raó, la necessitat d’espais d’evasió i terapèutics està en constant creixement.
Kintsugi és un centre cultural d’artesania i d’art terapèutic, inspirat en la tècnica japonesa homònima, basada en la reparació de fractures. Aquesta pràctica, que inicialment es va aplicar a la ceràmica, implica utilitzar una barreja de resina i pols d’or per ressaltar les cicatrius, augmentant el valor de l’objecte restaurat. En la base d’aquesta tècnica radica una filosofia que abraça les imper-feccions com a part essencial de la seva història.
Les decisions funcionals i estètiques permeten a l’usuari endinsar-se en un ambient saludable on es fan diverses activitats introspectives. A través de l’artteràpia, l’aprenentatge de tècniques artesanals i la cocreació es fomenta l’evasió, la relaxació i el desenvolupament d’una versió més plena d’un mateix.
La proposta Kintsugi parteix per tant, de la fusió de la mateixa filosofia de reparar peces i ferides emocionals, l’interiorisme japonès, l’aplicació de materials locals i alguns principis de la neuroarquitectura.
Paraules clau: artesania, psicoteràpia, creativitat, introspecció, evasió, saludable, benestar, reparar, esquerda
TILDA dona nom a una solució integral per la dutxa que permet recollir l’aigua freda inicial, per a poder gestionar-la posteriorment en altres tasques domèstiques.
L’estança del bany resulta l’àrea on es detecta una despesa major i descontrolada de l’aigua. Entre els diferents elements que proporcionen la substància líquida, la dutxa representa el gran enemic pel que fa al residu conscient, un recurs que rebutgem, no pel seu estat antihigiènic (no són aigües grises) sinó perquè no s’adapta a la temperatura prees-tablerta de l’individu per tal de fer l’experiència de la dutxa agradable.
Envers la problemàtica i la seva àrea de desenvolupament, hi trobem al mercat una acurada selecció d’aparells que ens ajuden a reduir el nostre consum en cerca la responsabilitat ambiental i social. Aquestes, però, ens referim a capçals de baix consum, columnes intel·ligents, aparells de recirculació de l’aigua i indicadors amb sensors, acostumen a requerir una inversió considerable o el requisit d’un tècnic especialitzat per a la seva instal·lació, Alhora, actuen durant tot el procés de l’acció i no només en l’escenari que volem treballar-hi, en el no controlable directament.
És en aquest punt que em plantejo desenvolupar un producte accessible que vagi encaminats a millorar la practicitat, l’estètica i la distribució posterior, de prendre i situar un cabàs o palangana sota la dutxa per a collir aquesta aigua que, gran part de la població, tendim a malgastar gratuïtament.
Paraules clau: solució integral per a la dutxa, eficiència hídrica, estalvi, conservació
El projecte “Brillar” se centra en la creació d’una col·lecció d’indumentària adaptada per a persones amb malalties degeneratives o mobilitat reduïda, com n’és el cas de l’esclerosi múltiple. Amb l’objectiu de millorar el benestar físic, mental i social dels usuaris, “Brillar” es basa en el principi fonamental del “design for all”, la inclusió.
La col·lecció ofereix una solució estilitzada i funcional per a les necessitats específiques de les persones amb mobilitat reduïda. Inspirada en l’estètica futurista dels anys seixanta, la col·lecció incorpora elements geomètrics, contrastos cromàtics i colors metal·litzats. La col·lecció no només facilita el dia a dia dels pacients, sinó que també promou l’autoexpressió i l’autoestima.
“Brillar” pretén superar les barreres convencionals en la moda adaptada, celebrant la diversitat i oferint una alternativa que combina confort i estil, contribuint a una millor qualitat de vida per a les persones amb esclerosi múltiple i altres malalties similars que afecten la mobilitat corporal.
Paraules clau: esclerosis multiple, inclusió, diversitat, futurisme, indumentària adaptada
El pas del temps és inexorable, i com a conseqüència, se’ns plantegen diàriament moments efímers que, tot i ser fugaços, deixen un record i un aprenentatge revelador cap a nosaltres. Aquests petits o grans moments, formen part de l’essència de cadascú i ens recorden que la nostra existència és també transitòria.
En aquest context, es planteja un treball final de grau en format editorial que s’endinsa cap a un món i pensament efímer. S’exploren aquests petits moments fugaços, el valor que la seva data de caducitat els hi atorga, i també la memòria i l’impacte que deixen en cadascú de nosaltres. Tot això es representa i captura a través del disseny gràfic, per tal de sensibilitzar un públic que viu ràpidament i que no és capaç de pensar en present.
Aquest projecte, per tant, no només desafia les normes convencionals del disseny gràfic, el qual normalment és permanent en el temps, sinó que també planteja com aquest s’ha d’utilitzar per representar el que és fugaç, el que és efímer.
Paraules clau: connexió, efímer, impacte, experimentació, reflexió, tangibilitat
El passat 18 de juny, el Campus Vic va acollir les presentacions i defenses dels Treballs Finals de Grau (TFG) dels estudiants de totes les especialitats de disseny de l’ESDAPC.
Durant la jornada, els estudiants van tenir l’oportunitat de presentar els seus projectes davant un jurat compost per professors i professionals del sector. Les propostes van tractar una àmplia varietat de temàtiques i disciplines, demostrant la diversitat i la riquesa creativa dels nostres alumnes.
Els projectes presentats van incloure des de dissenys gràfics i productes innovadors fins a dissenys d’interiors i propostes de col·leccions de moda. Cada estudiant va exposar la seva obra, explicant el procés creatiu, les metodologies utilitzades i els objectius assolits.
Les presentacions van ser un èxit rotund, amb un alt nivell de qualitat en tots els treballs presentats. Els membres del jurat van elogiar la dedicació, la creativitat i el rigor acadèmic dels estudiants, destacant la importància d’aquestes presentacions com a culminació de la seva formació acadèmica.
Enhorabona a tots els estudiants per la feina feta i els desitgem molt d’èxit en les seves futures trajectòries professionals.
L’empresa de Serveis Culturals Tantàgora va organitzar una exposició i un Elevator Pitch dins el programa Veus emergents, en el qual ha participat l’alumnat de l’assignatura d’Il·lustració i narrativa gràfica de 3r curs d’ESDAPC. L’activitat es va dur a terme el passat mes de juny, a la caseta de la Comunitat de Madrid dins el marc de la Fira del Llibre, ubicada al parc El Retiro.
L’alumna Andrea Gualda, com a finalista, va tenir l’oportunitat de presentar el seu portafolis davant dels editors nacionals i internacionals convidats a l’acte. Un grup de professors, representants de cinc escoles d’Art i Disseny de tot l’estat, van realitzar una sessió de pluja d’idees per empènyer properes iniciatives a través de Tantàgora.
L’alumnat seleccionat de l’assignatura Il·lustració i narrativa gràfica varen ser: Andrea Gualda (finalista), Sara Masramon i Tànit López (seleccionades). La professora responsable d’aquesta activitat va ser Montse Noguera.
Per a més informació sobre el programa i els seleccionats, podeu visitar el següent enllaç.
Els estudiants de l’assignatura Projectes de Disseny d’Interiors IV del campus Llotja, juntament amb el professorat Rosa Lladós, Jordi Solé i Marta Tous, van tenir l’oportunitat de visitar dos espais de l’àmbit del disseny a Barcelona.
La primera parada va ser l’estudi BIG / Bjarke Ingels Group, una de les firmes internacionals de major prestigi en el món del disseny i l’arquitectura. Durant la visita, els estudiants van explorar la nova seu de l’estudi a Barcelona, on van poder conèixer de primera mà el disseny d’interior i els sistemes d’il·luminació que utilitzen. També se’ls va mostrar els projectes internacionals que actualment està desenvolupant l’estudi, a més de dossiers de presentació i maquetes que exemplifiquen el seu procés creatiu. A través d’aquesta experiència, els estudiants van poder valorar la importància del treball en equip en projectes d’aquesta magnitud.
Posteriorment, van visitar la botiga Orbea Campus Barcelona, acompanyats per l’arquitecte Alejandro Saiz, responsable del projecte de remodelació de l’espai. Els estudiants van poder analitzar el procés complet de disseny d’interiors a partir dels plànols del projecte, des de la conceptualització fins a l’execució final, tot posant especial atenció als materials i acabats utilitzats.
Aquestes visites van oferir als estudiants una visió pràctica i real del funcionament d’estudis d’arquitectura i disseny d’interiors, així com una comprensió més profunda de la gestió de projectes a gran escala.