Els dies 23 i 24 de novembre, els estudiants del campus de Vic van fer un viatge d’estudis, coincidint amb la celebració de Selected’23 a Bilbao. Aquest festival anual, que forma part de la Bilbao-Bizkaia Design Week, es dedica a fomentar l’intercanvi d’idees i a impulsar la creativitat col·lectiva.
L’edifici de la Societat Filharmònica de Bilbao va ser l’escenari d’una sèrie de conferències que van proporcionar als alumnes una valuosa oportunitat per explorar diversos enfocaments i perspectives sobre la creativitat, presentades per diferents professionals del sector.
Voldríem destacar la conferència ‘Creativitat i Pell’, a càrrec de LLYC i Emília Bilbao, on es van revelar estratègies per dissenyar campanyes memorables i d’alt impacte; i la xerrada ‘De la Paraula a la Imatge’ de Pati Núñez, que va descriure el seu mètode de disseny que entrellaça text i imatge, tot il·lustrat amb alguns dels exemples significatius dels seus projectes.
Finalment, volem agrair als organitzadors del Selected’23 i a la ciutat de Bilbao per acollir-nos en aquests dies d’immersió creativa.
El proper dimecres 13 de desembre tindrem la xerrada que porta per títol “Pormishuevismo” a càrrec d’Erik Harley, el fenomen viral de l’any.
Harley és el creador de la col·lecció de reels “Pormishuevismo” i ha esdevingut un revulsiu a les xarxes (i recentment a les televisions) amb la seva crítica punyent i despreocupada dels abusos arquitectònics i urbanístics de l’època de la bombolla immobiliària i la corrupció. A través de TikTok i Instagram, la seva crítica ha arribat a consolidar-se en un llibre i centenars de persones li reporten casos per explotar. Des de fa anys recorre tot l’estat espanyol a la recerca de barbaritats arquitectòniques o explotacions que amaguen corrupcions. Gràcies a les seves capacitats comunicatives i, al ja anomenat anteriorment carisma, s’ha convertit en tot un fenomen.
A més de la generació de continguts, ens interessa apropar-nos al fenomen de comunicació que lidera, com l’organitza i què li representa professionalment i vitalment.
Dimecres 13 de desembre d’11.30 h a 13.00 h.
Sala d’actes del campus Llotja Sant Gervasi
Dirigida a alumnat de totes les especialitats
Erik Harley a Benidorm. Fotografia de Cris Argüelles
L’alumnat de 3r d’ESDAPC del campus Pau Gargallo, des de la matèria d’Història del disseny gràfic, ha dut a terme un itinerari de l’especialitat, partint de les revistes d’avantguarda catalana i cartells de la Guerra Civil del Pavelló de la República, continuant amb l’evolució de la gràfica dels anys 80 fins al 2003 a través de l’exposició Dissenyes o Treballes i finalitzant amb les dissenyadores gràfiques de la mostra Som aquí! Les dones en el disseny (Toni Miserachs, Pati Nuñez,…) del DHUB.
Un interessant recorregut per la història gràfica del nostre país.
El passat mes de novembre hi va haver una conferència-taller de fotografia per ajudar a potenciar la visualització d’un projecte d’interiorisme, ja sigui pel que fa a una visió general de l’espai, com també saber fer un enfocament més precís quant a detall. El taller es va dur a terme dins el marc de l’assignatura de Maquetes de segon curs del Grau en Disseny d’Interiors.
En aquesta jornada, plena de creativitat i descobriments visuals, vam aprendre les tècniques essencials per donar vida a les maquetes d’espais amb imatges que parlen per si soles. Els alumnes van disparar expressions artístiques que requerien una comprensió profunda de la llum, la composició i la perspectiva. Aquest taller va estar dirigit pel fotògraf Oriol Segon Torra.
Molt agraïts per la teva dedicació, Oriol!
L’alumni Martí Viñuales ha guanyat el “Premi Stone & Wood” del Selected Bilbao 2023, en la Categoria New Talent amb el seu Treball Final de Grau “Fosfè“.
“Fosfè” és un projecte interactiu que aborda la comunicació pacient-metge en representar gràficament el dolor físic. Inclou una aplicació per a professionals de la medicina i una exposició pública al CCCB.
Aquest projecte compta amb dues parts, la mèdica (aplicació per a la correcta comunicació entre el pacient i la doctora) i la informativa (exposició al CCCB de les animacions resultants). Aquesta aplicació només està disponible per als professionals del sector i reservada pels centres mèdics. Per altra banda, aquesta exposició és d’accés lliure a qualsevol mena de públic.
El Premi “Stone & Wood” del Selected Bilbao, juntament amb la Diputació Foral de Biscaia, destaca la creativitat en disseny. Aquest reconeixement s’atorga a professionals i nous talents de la indústria, premiant l’esforç i la qualitat dels seus treballs.
Dins de l’assignatura d’Antropometria i ergonomia, els estudiants de segon curs de l’especialitat de disseny gràfic del campus Llotja van realitzar un taller de llibres tàctils amb la Roberta Bridda.
En primer lloc, van experimentar algunes sensacions que tenen les persones amb ceguesa, empatitzant amb ells, entenent les dificultats d’entendre l’entorn només a través del tacte. En segon lloc, van dur a terme material gràfic adreçat a cobrir les necessitats d’aquests usuaris, elaborant textures en paper i escrivint en braille.
Dilluns 4 de desembre tindrà lloc al campus Llotja la conferència que porta per títol: “Per què fa tant de pal la recerca?” a càrrec de Quelic Berga.
Berga és investigador, artista computacional i docent a la UOC i Bau i ens parlarà sobre el sentit de la recerca en l’estudi i pràctica del disseny. El seu enfocament se centra a reflexionar sobre com la tecnologia configura i afecta la nostra percepció del món. A través de les seves obres, confronta les realitats de l’era digital i aborda les complexitats de les societats multiculturals, creant així un espai de reflexió que convida a contemplar l’essència mateixa de la humanitat.
Dilluns, 4 de desembre de 9.00 h a 10.30 h.
Sala d’Actes Llotja Sant Gervasi
Assignatura: Metodologia de recerca, de les quatre especialitats
Professorat responsable: Xavier Alamany i Sergi Selvas
Divendres 1 de desembre al campus Llotja, tindrem una conferència dirigida als estudiants de l’especialitat de disseny de producte, a càrrec de l’investigador, docent, dissenyador i Director d’Art Raúl Goñi Fernández (Pamplona, 1979).
Goñi és un dissenyador transdisciplinari que va cursar els seus estudis de Disseny Gràfic primer a la seva ciutat natal i més tard a Barcelona a l’escola d’Art Serra i Abella (2003) per a després retitular-se a la University of Southampton amb un Bachelor –Top up– in Arts & Design (2011). El 2020 va finalitzar el Màster interdisciplinari especialitzat en recerca en disseny a Elisava (MUDIC) i està pendent de llegir la Tesi a la Facultat d’Arquitectura i Disseny a Lisboa. Creador del Public Protest Poster, s’apropia de l’espai públic creant un activisme gràfic que democratitza el disseny.
Alumnes de 4t de Disseny d’Interiors del campus Deià han visitat el Pis Zero d’Arrels Fundació de la mà de l’arquitecte Francesc Pla, membre de la productora Leve.
El Pis Zero, situat al Raval de Barcelona, és un recurs nocturn que intenta superar el model actual d’albergs massificats i amb llista d’espera, i ofereix un lloc segur i càlid on passar la nit a persones que actualment viuen al carrer. En lloc d’imposar una sèrie de condicions que allunya dels albergs algunes persones que viuen al carrer, Pis Zero es troba en el mateix barri dels usuaris, s’adapta a les seves necessitats i admet persones amb addiccions i/o problemes de salut mental. També permet portar animals de companyia i carros amb les seves pertinences. El concepte al darrere és que, sense ser un habitatge, el seu espai acollidor crea un primer esglaó cap a la socialització per a aquelles persones que per motius diversos es troben sense cap lligam social i que, per exemple, la petita acció de trucar a un intèrfon per pujar al Pis Zero, o creuar-se amb algun veí de la finca, sigui quelcom que potser no han fet amb molt de temps.
Com va explicar Francesc Pla, com a dissenyadors, la recerca i les decisions a l’hora de transformar un pis per una família amb les particularitats del Pis Zero han sigut múltiples. Per exemple, des de l’inici sabien que no podien fer llits amb matalassos perquè els usuaris, que tenen els cossos acostumats a dormir a terra, pateixen sobre un matalàs. Llavors van fer recerca amb un fuster i un matalasser, primer, per crear bancs que fossin de fusta per transmetre calidesa i, a l’hora, tinguessin les vetes totalment segellades per poder-se netejar en llegir cada matí; i segon, per crear una mena de matalàs feta de papers cartons comprimits i coberta d’un material, de nou, agradable i resistent a tractaments durs de neteja. Tanmateix, amb el pas del temps, han hagut de revisar algunes de les decisions preses inicialment per acomodar-se encara més a les necessitats particulars dels usuaris.
La visita no va acabar en el pis. En arribar el primer usuari, en Francesc Pla, molt generosament, ens va convidar al carrer per continuar responent a les nostres preguntes.
Una de les visites més inspiradores que s’han fet aquest curs amb els alumnes del grau d’interiors, és la de la casa dissenyada per Antoni Bonet Castellana, a La Ricarda. La Marita Gomis, filla dels propietaris de la casa, va explicar a l’alumnat amb tot luxe de detalls la relació entre el reconegut arquitecte i els seus pares, així com els elements de disseny d’interiors que configuren l’habitatge.
La Ricarda o Casa Gomis és una obra racionalista del Prat de Llobregat (Baix Llobregat) inclosa a l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, situada vora l’estany de la Ricarda. L’any 2021 va ser declarada Bé Cultural d’Interès Nacional.
L’alumnat de 2n i 3r de l’especialitat de disseny d’interiors va estar molt agraït de la visita. Ben segur que hi tornarem!