El passat 1 d’abril professors de l’ESDAPC van estar convidats a les instal·lacions d’ADFO, amb motiu de la inauguració del projecte “SACSAC”, un embalatge sostenible per al transport que genera llocs de treball per a persones amb diversitat funcional i en el disseny del qual, han participat alumnes del Grau en Disseny Gràfic.
SACSAC són uns coixins amortidors de gran qualitat per al transport de mercaderies, respectuosos amb el medi ambient, ja que en lloc d’estar fets de plàstic, són de paper i cartó reciclat. El material de les partícules del coixí prové del procés i reciclatge de caixes de Fundació Dr. Trueta. La reutilització d’objectes o material utilitzat i rebutjat, possibilita que es creï un producte de més qualitat i valor que l’original. Els coixins amortidors SACSAC són ideals com a material d’embalatge per al transport i amortiment d’una gran varietat de mercaderies.
El naming d’aquest nou producte i tota la part gràfica del packaging van estar dissenyats pels alumnes de 3r curs, des de l’assignatura de Projectes IV de Disseny Gràfic del campus Vic.
A part de presentar aquest projecte, també es va aprofitar per ensenyar l’evolució del projecte “Muvity”, una aplicació de rehabilitació que promou la participació activa de l’usuari en la seva pròpia rehabilitació, i és una eina per als fisioterapeutes per a fer el seguiment dels seus pacient. En aquest cas el naming i la identitat visual per al sistema gamificat de telerehabilitació física accessible a tothom, també va estar desenvolupada pels alumnes d’ESDAPC des de l’assignatura de Projectes III. Actualment, han agafat el relleu del treball els alumnes del CFGS de Gràfica Interactiva i del Cicle Formatiu de Videojocs de l’Escola d’Art de Vic, que continuen amb la part de l’aplicació de la imatge gràfica a les diferents pantalles, entorns gràfics i personatges del programa informàtic de telerehabilitació.
La inauguració va comptar amb la presència del M. Hble. Sr. Pere Aragonès, president de la Generalitat de Catalunya, acompanyat del conseller de Drets Socials, Carles Campuzano i Anna Erra, alcaldessa de Vic.
Estudiants d’interiorisme del campus Llotja van fer una visita a l’estudi Morillas el passat 20 de març. Van tenir oportunitat de fer un recorregut per diferents estances de l’edifici que són un reflex de la filosofia de Morillas i dels nous mètodes creatius que fan servir. Així, van veure Open Space de treball, sales de reunió, punts de trobada més informals per afavorir la interacció i l’intercanvi d’idees, pàrquing per a bicicletes i patinets, etc.
En Miquel Àngel Julià, arquitecte i especialista en Retail, va ser el responsable del projecte i va explicar els estudiants alguns conceptes essencials del procés de disseny. Va destacar aspectes com la sostenibilitat o la biofília i va mostrar com la il·luminació, la materialitat i el color actuen de fill conductor de l’espai.
A més a més, en Pep Trias, responsable del departament de disseny industrial de Morillas, va explicar l’evolució de l’estudi, així com algun exemple d’èxit en el qual es va replantejar l’espai per adequar-se a la marca, tenint la sostenibilitat un paper clau a l’hora de decidir els materials.
Taller per impulsar la creativació amb els alumnes del campus Vic realitzat per Miquel Àngel Oliva, director general de la Fundació Privada per la Creativació i fundador de la consultora Nova Group, creatiu, emprenedor i expert en innovació. L’activitat es va desenvolupar dins el marc de les assignatures d’Introducció al disseny i Llenguatges del disseny i aplicacions II, de primer curs.
L’objectiu d’aquesta activitat era donar a conèixer unes eines per estimular la creativitat dels alumnes per elaborar propostes i una metodologia per aprendre a convertir-les en projectes innovadors i resoldre creativament l’activitat que estan treballant des de les assignatures de primer.
El taller de creativació es va desenvolupar en dues sessions de treball dinàmiques i participatives, en les quals els alumnes van utilitzar un conjunt d’eines per cada fase del treball. El resultat d’aquest taller serà la presentació de propostes innovadores que resolguin el repte que ens ha fet Osona Turisme.
L’experiència ha estat molt positiva i enriquidora.
L’alumnat de 1r del Campus Olot, en el marc de la matèria d’Història de l’Art i del Disseny, ha visitat les exposicions temporals del Museu de la Garrotxa. La primera dedicada al fuster olotí del segle XVIII Joan Llor, és una exposició comissariada per Mònica Piera i permet descobrir la figura d’un fuster del segle XVIII, la tipologia de mobiliari propi de les cases d’aquella època i la tasca que es desenvolupava en un taller. El muntatge expositiu ha estat realitzat per Un Parell d’Arquitectes, dona importància al moble com a element important de la cultura material.
L’altra exposició es dedica al ceramista Claudi Casanovas. Sota el títol Mater, s’exposen una sèrie de peces de ceràmica de grans dimensions i un conjunt de gravats a l’aiguafort també de gran format, que mostren el resultat de les múltiples experimentacions tècniques que l’artista du a terme amb el material i els processos ceràmics.
El passat 20 de març, dins el marc de l’assignatura Ecoeficiència i sostenibilitat, l’alumnat de segon curs del Campus Vic van fer una visita a l’edifici Anthesis Lavola, a Manlleu. Allà ens van explicar el disseny de l’edifici i els processos seguits per tal que fos el més sostenible possible, els materials utilitzats, etc.
Anthesis Lavola és un proveïdor global de solucions i serveis que té per objectiu donar forma a un món més productiu i resilient, ajudant a organitzacions i territoris en la transició a nous models de desenvolupament sostenible. Són especialistes en sostenibilitat i la tracten en les seves múltiples dimensions. També ofereixen solucions integrals per a organitzacions, territoris i persones, incorporant la comunicació i la tecnologia com a elements diferenciadors.
Cal remarcar que va ser una visita molt profitosa per a tots.
Els alumnes de 3r curs del Grau de Disseny gràfic estan participant des del passat mes de febrer i fins a final de curs, dins el Conveni de col·laboració amb l’empresa Alzamora Packaging, que es desenvolupa dins l’assignatura de Projectes de Disseny gràfic IV.
Al llarg d’aquestes setmanes els participants hauran de plantejar solucions a una sèrie de brífings proposats per l’empresa: un agrupador per a sis llaunes de vi d’envasat manual, un calendari d’advent innovador per a productes de cosmètica, un pack promocional per a productes de cosmètica de luxe i un element comunicatiu per anunciar un esdeveniment. També tindran la possibilitat, però, de decantar-se per una opció lliure que solucioni un envàs que no compleixi bé les seves funcions, o que es pugui millorar. Els alumnes han escollit una de les opcions i desenvoluparan les solucions a cadascun dels reptes que presenta cada envàs. La finalitat del projecte és dissenyar un producte original i innovador, però que alhora sigui pràctic, funcional i sostenible, adaptant-se a les necessitats de l’usuari al qual es dirigeix i a les exigències del brífing. Des del departament d’I+D+i d’Alzamora Packaging es portarà a terme el seguiment del projecte i el suport tècnic dels conceptes presentats per tal d’optimitzar-ne la seva industrialització.
A finals del mes de maig l’alumnat presentarà el seu projecte davant d’un tribunal format per professionals i tècnics d’Alzamora i professors del Campus Olot. El jurat valorarà especialment l’originalitat del projecte, la seva funcionalitat i ergonomia, la qualitat de la presentació i la investigació prèvia realitzada per cada alumne/a. Enguany fa dotze anys que es realitza aquest programa de col·laboració, que té la finalitat d’aprofitar els avantatges de tenir empreses de prestigi entorn de l’escola.
Els alumnes de 2n i 3r d’interiors del campus Vic van visitar l’Espai Barberí, l’estudi d’arquitectura dels RCR Arquitectes. En la visita es va poder observar la trajectòria, projectes desenvolupats, algunes maquetes i mobiliari dissenyat pels mateixos arquitectes.
Posteriorment, van fer una ruta per espais emblemàtics realitzats per ells a Olot: el Pavelló de Banys, la Pista d’atletisme i el Parc de Pedratosca.
RCR és un projecte integrador l’origen del qual està en l’arquitectura però no es limita a ella com a disciplina i integra paisatge, disseny, art, pensament… i és també laboratori transversal per a les idees i espai cultural. Aquesta essència emergeix per als seus fundadors, Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta, de la recerca del buit, d’un diàleg entre el lloc i l’arquitectura, però neix al mateix temps d’un diàleg creatiu, a la manera del jazz, en el qual es canvia el “jo” pel “nosaltres”.
Des de l’assignatura d’Ecoeficiència i sostenibilitat s’ha organtizat la conferència “Materials per al canvi”, que comptarà amb la participació de Pep Trias, dissenyador a l’estudi Morillas.
A Morillas Brand Design aspiren a “aportar progrés no només als negocis, sinó també al món, oferint un pensament disruptiu, imaginant estratègies enginyoses i donant forma a solucions atrevides”. El seu objectiu és guiar als seus clients per evitar la bretxa entre fer el bé i fer-ho bé; això que anomenen “crear quelcom extraordinari”.
Pep Trias, format a l’escola EINA i al Central Saint Martins College of Art and Design de Londres, és part de l’estudi Morillas des de fa més de quinze anys, sent responsable del departament de disseny industrial. L’objectiu de la seva conferència serà conèixer i entendre el potencial de nous materials alternatius que ofereix la indústria per contribuir a consolidar un canvi de paradigma, el de l’economia circular.
Trias pensa que els dissenyadors tenen la responsabilitat de prescriure aquestes alternatives en els seus projectes per ser actors del canvi. Així, els estudiants coneixeran diversos materials agrupats en funcionalitats i veuran diferents exemples del porfoli de Morillas.
La conferència tindrà lloc el dilluns 27 de març, de 13.00 h a 14.30 h, a la Sala d’Actes Llotja Sant Gervasi. Es tracta d’una conferència dirigida a estudiants de 2n de Disseny de Producte i oberta a tothom que hi pugui estar interessat.
Vine del 15 al 19 de març a l’estand de l’ESDAPC al Saló de l’Ensenyament. Et resoldrem tots els dubtes, t’ajudarem a conèixer els nostres graus i màster i t’explicarem per què has de triar l’ESDAPC per estudiar disseny.
T’hi esperen professors i estudiants de totes les nostres especialitats que et donaran informació sobre l’accés, les assignatures, les pràctiques, les sortides professionals i molt més sobre el Grau en Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny, en funció de les diferents especialitats que ofereix el centre: gràfic, interiors, producte i moda. Aquest any com a novetat, també t’informarem sobre el nou Màster en Codisseny Social Aplicat a Projectes del Sector Públic.
Trobaràs l’estand de l’ESDAPC a la zona dels Ensenyaments Artístics Superiors, juntament amb l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (ESCRBCC).
UBICACIÓ de l’estand de l’ESDAPC:
MONTJUÏC 1 (Pavelló 1, Nivell 0, Carrer C) – Estand 303
Av. de la Reina Maria Cristina s/n – 08004 Barcelona
Veure mapa
HORARIS:
Del 15 al 17 de Març de 09:00 h a 19:00 h
Dissabte 18 de 9:00h a 20:00h
Diumenge 19 de 9:00h a 14:30h
Des de fa més de deu anys, l’ESDAPC imparteix un ensenyament capdavanter i amb vocació internacional en disciplines de disseny creatiu. El seu enfocament educatiu orientat a l’excel·lència garanteix que els seus estudiants disposin de totes les eines i recursos necessaris per abordar projectes laborals amb confiança una vegada finalitzats els seus estudis.
Mitjançant les relacions amb empreses, organitzacions i institucions locals, l’alumnat té l’oportunitat de treballar en prestigiosos centres de treball col·laboradors on perfeccionar noves habilitats, aplicar-les en escenaris reals i adquirir una experiència que el prepari per a l’èxit i pugui oferir-li un avantatge competitiu quan es graduï.
Per què són tan importants les pràctiques professionals?
En cursar aquestes pràctiques l’alumnat aconseguirà els següents objectius:
- Completar, ampliar i consolidar els coneixements i les habilitats adquirits durant els seus estudis.
- Gestionar i planificar el treball de manera eficaç, responsable i motivadora.
- Prendre decisions de manera autònoma, seguint les directrius de l’empresa o estudi de disseny.
- Integrar-se en equips de treballs reals.
- Reflexionar críticament sobre la pròpia pràctica i l’experiència adquirida i relacionar-la amb temes d’interès, com és la incidència en la millora de la qualitat de vida i del medi ambient i la seva capacitat per generar identitat, innovació i qualitat en la producció.
Les pràctiques són una de les assignatures obligatòries del quart any en el currículum de l’ESDAPC. Aquesta experiència laboral s’ha de completar abans d’entregar i defensar el Treball Final de Grau.
En moltes ocasions les pràctiques són clau a l’hora de fer el primer pas en el món laboral, per això, l’escola fa anys que crea sinergies amb empreses i entitats del territori per assegurar que el nostre alumnat té oportunitats d’èxit per al seu futur laboral.
A continuació, et posem alguns referents del sector amb qui hem tingut i tenim conveni de pràctiques des d’ESDAPC:
En el grau de disseny de moda, l’alumnat pot fer pràctiques a empreses com Desigual, Mango, Minoria Absoluta, Sita Murt, TV3 o Andrea Morros.
En el grau de disseny d’interiors, tenim convenis de pràctiques amb Artemide, Thinking Things, Mas Project, Jaume Costa o Borrós Interiorisme.
En el grau de disseny de producte, col·laborem amb Anima Design, Munich, Santa & Cole, Joan Gaspar o Luis Eslava Studio.
En el grau de disseny gràfic, l’alumnat pot treballar a Nomad Studio, Road Publicidad, Triangle Postals o Refarm the City, entre moltes d’altres.
Si tens ganes de formar-te en empreses punteres del sector i aprendre treballant en projectes reals mentre finalitzes els teus estudis, informa’t de tot en les properes portes obertes de grau i de màster. Des de l’ESDAPC estarem encantats d’ajudar-te!