COCRAE. Codissenyar els espais d’un Centre Residencial d’Acció Educativa. Del prototip a l’escala real
Durant el segon semestre del curs 2022-23, alumnat de 3r curs de Projectes Interdisciplinaris de Disseny d’Interiors del campus Deià, van desenvolupar el projecte COCRAE – Codissenyar els espais d’un Centre Residencial d’Acció Educativa. L’objectiu final de COCRAE és fomentar sinergies integradores a través del disseny, posant l’accent en el procés com a marc d’aprenentatge i generant transformació social amb un gran impacte multidireccional. Els estudiants, tutoritzats per les professores l’Amaya Martínez i l’Anna Solè, amb el suport d’Anaïs Esmerado d’Ojalá Projects i, acompanyats per les educadores del Centre Residencial d’Acció Educativa.
COCRAE és un projecte d’aprenentatge i cocreació entre alumnes de disseny d’interiorisme amb un col·lectiu en situació vulnerable, lliure de qualsevol estigma. Seguint una metodologia de treball inclusiva, estudiants i el col·lectiu aplicaran els seus coneixements per tal de detectar necessitats, entendre’s, empatitzar i promoure el Disseny com a motor per a la innovació social. Un projecte amb un retorn bidireccional, tant pel col·lectiu com pels estudiants.
La proposta consisteix en:
- Conèixer el col·lectiu i generar vincles.
- Codissenyar l’espai on els menors del centre habiten.
- Millorar l’espai juntament amb els menors del centre.
1a fase: Sessions preparatòries
2a fase: El procés de codisseny
3a fase: del prototip a l’escala real
A partir del mes de maig de 2023 i al llarg de més de 12 sessions de treballs, en torns de matí i tarda, el projecte es va anar materialitzant.En primer lloc, calia desmontar els arrambadors, el terra, així com treure lluminàries i radiadors. Per fer aquestes tasques es va comptar amb el suport professional d’un fuster i un instal·lador. La decisió de pintar de blanc de manera unísona implica dotar d’una nova llum, als tres espais. Aleshores nens i nenes i alumnat van pintar parets i sostres, i també van lacar l’arrambador del vestíbul.
L’alumnat també va haver de fer les compres de mobles, lluminàries i pintures. Gràcies a un conjunt de donacions alguns dels mobles es van haver d’adaptar del prototip a la materialització final. Per tant, el pas va ser el muntatge d’aquests mobles, tasca que es va portar a terme amb els nois i noies del grup de grans del CRAE.
L’alumnat va aprendre a fer treballs de fusteria com mesurar, passar a escala 1:1, realitzar el “canteado” dels taulers i el muntatge de mobles com les taules i el sofà en cantonada de 6 m de llarg, aprenent i donant suport dels fusters que es van acompanyar al llarg de cinc dies complets.
Per altra banda, es va començar a realitzar un mural col·laboratiu, on tots el infants del CRAE, així com alumnat, havien de dibuixar esbossos del seu producte alimentari favorit. Peixos, fruites…, van anar apareixent amb grafies molt diverses, colors i mides. La tasca final implicava el muntatge del mural i per fer-ho viable es va comptar amb l’ajuda de l’Ivan Bravo que en una sessió d’una tarda va traslladar el disseny del paper a la paret i amb l’ajuda de tots i totes, nens i nenes, i alumnat es va materialitzar.
El 12 de juny de 2023 es va portar a terme la presentació dels espais, on els nens i nenes van poder expressar el seu grau de satisfacció amb el resultat. Cal destacar comentaris dels infants com ‘ahora si parece una casa’, ‘esto hay que cuidarlo que lo hemos hecho todos’ o ‘ahora tenemos el mejor espacio del centro’.
COCRAE ha estat una iniciativa impulsada conjuntament per Ojalá Projects, l’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya (ESDAPC), l’entitat social Intress, i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya (DGAIA). A més pel seu desenvolupament Ojalà projects i com arquitecta resposable Arquitecta Amaya Martínez, han rebut les Ajudes del Cooperació del COAC 2022 i 2023 atorgades pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. El projecte ha rebut el suport de FINSA i Copiba i els subminitradors Mil Espumas, Maderas Pablo García, Sklum, Barcelona LED i Leroy Merlin.
Fotografies: Marc Asensio, Amaya Martínez.
Assignatura: Projectes Interdisciplinaris de Disseny
3r curs Disseny d’interiors, curs 2022-23
ESDAPC Campus Deià
Professores: Amaya Martínez, Anna Solè.
Alumnat participant: Càudia Blasco, Lidia Blay, Laia Bravo, Mar Canals, Àngela Coll, Daen Julio Cortez, Natalia Elvira, Juliette Gaillard, Nerea Garcia, Julianne Lecreux, Salma Mennana, Julia Pardo, Paula Pineda, Quim Risvanoglu, Megan Rosales, Marina Jing, Rebeca Sarabia i Clara Surribas.