El passat 12 i 13 de desembre de 2024 es va celebrar a Vitòria l’assemblea anual de l’ACESEA (Asociación Española de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas) que reuneix tots els Centres Superiors d’Ensenyaments Artístics que impartim estudis de música, art dramàtic, dansa, disseny i restauració i béns culturals.

L’ACESEA uneix tots els centres que imparteixen Ensenyaments Artístics Superiors per defensar unitàriament els interessos d’aquests ensenyaments, promoure la seva qualitat, coordinar i unificar criteris que condueixin a una millora del funcionament i eficàcia d’aquests ensenyaments. A la vegada és una associació que treballa i és consultada per l’Administració pública per al desenvolupament de normes que afecten com ha estat el cas de la nova Llei d’Ensenyaments Superiors aprovada recentment. En aquesta assemblea hi van assistir com a representants de l’ESDAPC, Ricard Roura com a director i també membre de la junta de l’ACESEA i, Jordi Guillemí, professor i coordinador de Mobilitat Internacional d’ESDAPC.

L’Assemblea es va celebrar a Vitòria, a la IDarte l’Escuela de Arte y Superior de Diseño Pública de Euskadi,i amb la presentació, per part del seu president Pablo Iglesias Simón, es va fer balanç de l’any i de les perspectives de futur. Bàsicament, ha estat un any centrat en l’aprovació a juny de 2024 de la nova Llei d’Ensenyaments Artístics Superiors. De cara al futur encara hi ha un camí important en el desenvolupament de la llei amb decrets i es preveu un calendari de desenvolupament fins al 2028.

A banda de l’assemblea, les dues jornades van servir per tractar temes d’internacionalització dels estudis superiors, els intercanvis i la qualitat.

D’internacionalització es van desenvolupar diferents ponències que reflectien l’estat i experiències de diferents centres superiors. Entre d’altres, ESDAPC a través del professor Jordi Guillemí va presentar el projecte internacional que es desenvoluparà des de l’especialitat de Disseny de moda amb altres centres europeus. A la vegada va transmetre els temes tractats a Rosenheim i Praga a on havia assistit recentment. En termes generals, es va parlar dels beneficis de la internacionalització i la identitat local davant la identitat global.

En l’àmbit de la qualitat dins dels EAS es van exposar i detectar les diferències entre els diversos centres participants, en funció del territori. Es pot indicar que Catalunya és del que està més avançat perquè les seves titulacions passen tots els requeriments de l’AQU -Agència per a la Qualificació del Sistema Universitari de Catalunya-. Entre d’altres, el Dr. Miquel Mirambell, director de la ESCRBCC, va fer una presentació dels processos de qualitat desenvolupats a Catalunya i va explicar també el cas concret del seu centre de Restauració i béns Culturals que va ser el primer que va acreditar els seus estudis.

L’assemblea general anual de l’ACESEA permet establir una trobada anual de tots els centres d’Ensenyaments Artístics Superiors, unificant esforços per la millora continua de les nostres específiques necessitats.

 

Enllaços relacionats:

 

 

Aquest Nadal, l’ESDAPC ha mostrat, una vegada més, el talent i la capacitat creativa del seu alumnat a través de dos projectes destacats que fusionen el disseny i el comerç local. Els estudiants dels campus Olot i Deià han treballat en la transformació d’aparadors, aportant solucions originals i escenografies nadalenques que captiven la mirada de vianants i clients.


Aparadors de Nadal a la ciutat d’Olot

Els estudiants del Campus Olot, matriculats a l’assignatura d’Espai Comercial i Disseny, han tingut l’oportunitat de dur a terme un encàrrec real. Organitzats en equips de treball, han dissenyat i muntat els aparadors de diverses botigues de la ciutat: Casa Baldiret, Morera i Perfumeria Xaloc, ubicades al carrer Serra i Ginesta, carrer Verge del Carme i carrer Sant Esteve.

  • Casa Baldiret: La proposta de Casa Baldiret ha convertit l’aparador en un poble nevat. Diferents plans formats per cases, núvols i muntanyes aconsegueixen crear profunditat i transmetre la calidesa típica d’un ambient nadalenc. Alumnes: Arnau Beltran, Aida Casas i Clàudia Molinero.
  • Morera: Vol promocionar la compra de llegums durant l’època de Nadal. L’escenografia representa els tres Reis Mags d’Orient simbolitzats a partir de tres sacs de llegums pintats d’or, plata i coure. Cada un d’ells està coronat amb la seva pròpia corona, i tot el conjunt es destaca sobre un fons blau ple d’estrelles. Alumnes: Marc Font i Abril Roqué .
  • Perfumeria Xaloc: Compta amb dos aparadors que conviden a entrar a les persones que passegen pel carrer. A través d’un muntatge de núvols esponjosos, que té com a protagonista el color blanc en diferents matisos, s’aconsegueix plasmar la il·lusió dels somnis nadalencs. Alumnes: Guillem Armengol, Pere Compte i Andrea Escudero.

Gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament d’Olot, aquests projectes han pogut donar suport al comerç de proximitat, fent que els aparadors d’Olot brillin durant aquestes festes.


Els llums de Nadal il·luminen l’Eix Maragall de Barcelona

Simultàniament, els alumnes del Campus Deià han participat en la iniciativa “Els llums de Nadal il·luminen el comerç”, promoguda pel Barcelona Centre de Disseny i l’Ajuntament de Barcelona. Amb propostes creades per als comerços de l’Eix Maragall, han convertit els aparadors en escenaris de somni.

  • La Rosa d’Alexandria (Pg. Maragall, 132-134): presenta l’aparador “La rosa de Nadal”, creat pels estudiants Alessandra Bianchi, Ágata Martínez, Matías Nión, Quim Risvanoglu i Sara Touty, sota la direcció de les professores Meritxell Lázaro i Anna Maria Solé. Aquesta proposta transmet l’esperit nadalenc a través d’una interpretació delicada i simbòlica, distribuïda en tres aparadors temàtics que destaquen els serveis clau de la botiga: cortinatges, materials per cosir i coixins. Una combinació harmoniosa de productes i disseny que evoca calidesa i tradició.
  • L’Obrador dels 15 (Pg. Maragall, 209): presenta “El tren màgic”, una creació dels estudiants Ainhoa Baos, Alba Barragan, Marina Jurado, Irene Soguero, Rut Tarragó i Aroa Valero, també guiats per les tutores Meritxell Lázaro i Anna Maria Solé. Aquest aparador planteja un tren màgic que transporta el pa als Reis Mags, convidant els més petits a dipositar les seves cartes amb desitjos nadalencs. Una obra que combina fantasia i funcionalitat, captivant l’atenció de tota la família.

Aquest projecte demostra com el disseny pot transformar l’experiència del comerç local, aportant una visió fresca i innovadora, alhora que reforça l’esperit nadalenc dels barris.


Disseny, comerç i talent emergent

Tant a Olot com a l’Eix Maragall de Barcelona, l’ESDAPC ha impulsat projectes que connecten l’alumnat amb situacions professionals reals, posant en pràctica el seu talent creatiu. Els estudiants han sabut captar les necessitats dels comerços, adaptant-hi dissenys que uneixen tradició, modernitat i màgia nadalenca.

Aquesta experiència no només dinamitza el comerç de proximitat, sinó que també posa en valor el paper del disseny com a motor cultural i social. Convidem tothom a gaudir dels aparadors d’aquestes festes, reflex del compromís i la creativitat dels nostres estudiants.


Bon Nadal i bones festes!

Els passats dies 4 i 5 de desembre professorat d’ESDAPC va participar en el Congrés Internacional de recerca en disseny: Expandint els marges, organitzat pel grup de recerca Mediaccions (UOC) i finançat per AGAUR (Generalitat de Catalunya) mitjançant el projecte (2021 SGR 01476) i amb el suport de la revista Frontiers in Communication (secció Visual Communication).

El congrès va comptar amb dues ponències invitades: Making Places Through Design de l’Anna Meroni, Catedràtica de Disseny a l’Escola de Disseny del Politecnico di Milano, on és vicedegana des del 2022. El seu enfocament de recerca és disseny de serveis i disseny estratègic orientat a la sostenibilitat, per fomentar la innovació social, la participació i el desenvolupament local. Cofundadora del Polimi DESIS Lab i de la xarxa internacional DESIS (Disseny per a la innovació social i la sostenibilitat), ha desenvolupat una experiència específica en estratègies, mètodes i eines de codisseny. Impulsora del concepte de ‘disseny centrat en la comunitat’, treballa transversalment en noves emprenedories, creació de llocs, serveis públics, béns comuns urbans i investigació i innovació responsables.

Futures at the Margins: adopting more-than-human perspectives, de Paul Coulton, Catedràtic de Disseny Especulatiu i de Jocs dins del laboratori de recerca Imagination (obert, exploratori i orientat pel disseny) i professor a l’Escola de Disseny de la Universitat de Lancaster. La seva pràctica es basa en la investigació «a través del disseny» per crear futurs experiencials que barregen deliberadament una experiència present amb un futur especulatiu que es concreten combinant escenaris immersius amb artefactes produïts com a ficcions de disseny o dissenys especulatiu.

Les comunicacions, presentades per el professorat d’ESDAPC es focalitzen en la recerca en disseny des de la pràctica docent i en com aquesta es retroalimenta dins del marc dels estudis de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny d’ESDAPC. A continuació es pot consultar l’abstract de les quatre comunicacions:

Panel 3. Salut i benestar: contribucions des de la pràctica del Disseny Participatiu com a eina pel benestar social i la innovació educativa: més enllà de l’espai residencial (Anaïs Esmerado, Ojalá Projects, Amaya Martínez Marcos, ESDAPC).

Panel 5. Experiencias docentes e investigadoras en las periferias del diseño La práctica editorial como introducción a la investigación académica. Espacios expandidos entre arte y diseño. (Montserrat Noguera, ESDAPC). Análisis de la cocreación en Proyectos Finales de Grado de la última década. (Guillem Ferran, ESDAPC).

Panel 11. Experiències docents i investigadores en el disseny Impacte de les humanitats i les ciències socials en la recerca als Estudis superiors de disseny. Transferències i possibilitats. (Felip Vidal Auladell, Ana Belén Rojo (ESDAPC).

Pel tancament del congrès el professor Roger Siñol va participar en la Taula rodona d’EDIVI, una sessió oberta on es va fer un una introducció al seu origen per parlar com s’enfronta la Innovació col·laborativa en l’ensenyament-aprenentatge en disseny. (Raffaella Perrone -IED-, Pierino Dal Pozzo -BAU-, Sheila González-Mardones -UB-, Roger Siñol -ESDAPC-, Raquel Pelta, UB).

Més informació

El passat mes de novembre, els alumnes de 2n i 4t curs de l’especialitat de Disseny Gràfic del campus Pau Gargallo de l’ESDAPC, van assistir a la conferència “Producció Gràfica i Disseny Editorial: Creació i Producció de Publicacions”, impartida per Laia Guarro Studio.

Durant la sessió, es van tractar aspectes fonamentals del disseny editorial, com ara el procés de creació i conceptualització, els detalls de la impressió, la selecció adequada de les tipologies de paper, les tècniques d’enquadernació i els acabats finals.

La xerrada va oferir a l’alumnat i professorat una visió completa i pràctica sobre el procés de producció de llibres, revistes i diaris, destacant la importància de cuidar cada detall en cadascuna de les fases del projecte. Aquest tipus d’activitats enriqueixen la formació dels futurs dissenyadors gràfics, apropant-los a la realitat professional i les seves exigències.

 

 

El passat dijous 28 de novembre de 2024 es va presentar oficialment el nou trofeu del Màster Nacional de Mus, organitzat per l’Associació Espanyola de Mus (ASESMUS). Aquest reconeixement icònic és fruit del treball col·laboratiu entre l’ASESMUS i els estudiants de 3r curs de Disseny de Producte del campus Llotja de l’ESDAPC.

En el marc de les assignatures de Projectes 3 i Materials i Tecnologia 3, dirigides pels professors Ruben Hidalgo, Rafael Oliva i Guillem Ferran, els estudiants van acceptar el repte de crear un disseny innovador que reflectís l’essència competitiva i cultural del joc del Mus.

Entre les diverses propostes presentades pels estudiants, el disseny de Jana Claramunt va destacar per la seva originalitat, funcionalitat i capacitat de simbolitzar l’esperit competitiu i cultural del Mus. Com a guanyadora del concurs, el trofeu creat per la Jana va ser presentat oficialment el passat dijous 28 de novembre durant el Màster Nacional de Mus, celebrat a Gandia (València).

L’ASESMUS ha destacat la qualitat i la innovació de totes les propostes presentades, agraint la implicació dels estudiants i el suport dels professors en aquesta iniciativa que uneix tradició i disseny contemporani.

El nou trofeu, que ja forma part de la història dels tornejos oficials de l’associació, representa un pas endavant en la col·laboració entre el món acadèmic i les entitats culturals

 

El proper 14 de desembre, a les 18:00 h, tindrà lloc la inauguració de l’aparador dissenyat per a la marca UPCYCLED al carrer Major de Tàrrega. Aquest projecte és fruit del treball realitzat dins l’assignatura Espai Comercial i Disseny del 4t curs del Grau en Disseny (curs 23-24), basant-se en les conclusions de l’acció de carrer “Vaya telas!”, celebrada a Tàrrega l’octubre de 2023. 

LA MARCA
UPCYCLED és una marca ètica, compromesa i sostenible que transforma la roba usada recollida als contenidors de la comarca de l’Urgell en objectes tèxtils de gran qualitat. El seu equip – format per la Lluïsa (dissenyadora i organitzadora), la Touria (reinterpreta les teles), i l’Elvis i la Tere (confeccionistes) – treballa amb sensibilitat i creativitat per impulsar aquesta iniciativa.
La botiga principal, ubicada en un estret i profund local del carrer Major de Tàrrega, planteja reptes per la seva manca de llum natural i la limitada obertura a l’exterior.

L’APARADOR
L’aparador s’ha plantejat com una caixa negra despullada que separa l’interior de l’exterior, com si es tractés d’una caixa escènica buida. El fons, però -d’aquesta caixa- és del tipus obert, per poder visibilitzar des del carrer, el taller de confecció propi.
Les dimensions reduïdes de l’aparador ha fet que l’exposició del producte de la marca s’hagi plantejat per escenes: escenari bosses, escenari faldilles, escenari complements de roba… Fins i tot, s’ha previst l’escena “en confecció”  sorgida de l’acció de carrer “Vaya telas”.
Així, dins d’aquesta caixa buida s’hi han organitzat uns panells perforats mòbils que permeten múltiples funcions. Són alhora panells-cartells, panells-expositors, panells-separadors, panells-bastidors i que, col·locats estratègicament sobre una estructura de llistons de fusta, generen un aparador, inicialment inexistent, que permet exposar la singularitat de cada un dels productes de la marca UPCYCLED i reforcen els valors propis de la marca.
En l’escena “en confecció” aquests panells perforats reutilitzen les mateixes teles de la marca com a reforç de la identitat visual de la mateixa en forma tipografia. L’assortit de teles, sempre diferents, són les que aconsegueixen expressar l’aspecte singular i genuí de la marca.
En definitiva, un aparador dissenyat amb un llenguatge atemporal sense ornaments, on la riquesa visual del mateix producte actua d’aparador i de reclam.

 

 

  • Disseny i muntatge de l’aparador: Anna Ais Pérez, Mireia Esteve Larios, Gisela Font Pujol (Idea inicial), Maria Garcia Guilarte, Ia García Mínguez, Cristina Gavilan Triquell, Ester Piqué Sanmartí, Laura Salvia Montilla
  • Professorat: Ariadna Bros Andrés, Roser Vilanova Muset
  • Client: Cartaes Tàrrega, UPCYCLED
  • Agraïments: Lluïsa Gavarra i Jordi Vallmanya

Hi esteu tots convidats!

El passat 12 de desembre, es va celebrar l’acte de lliurament dels 26ns Premis CODIC Projecte Fi de Carrera, organitzats pel Col·legi de Dissenyadors d’Interiors i Decoradors de Catalunya. Aquesta edició ha reconegut la tasca excepcional de diverses alumni de l’ESDAPC, demostrant el talent i compromís dels nostres estudiants en l’àmbit del disseny d’interiors i la innovació.

PRIMER PREMI: Laia Bravo amb el projecte Kintsugi. Aquest centre cultural d’artesania i art terapèutic s’inspira en la tècnica japonesa que repara fractures amb or, aplicant aquesta filosofia tant a les peces com a les ferides emocionals. Kintsugi combina l’interiorisme japonès, l’ús de materials locals i principis de neuroarquitectura per oferir un espai únic de sanació i expressió.

SEGON PREMI: Mahsa Sheyk amb el projecte Bänu House. Aquest refugi segur està pensat per a dones provinents de contextos islàmics, on poden construir comunitat i donar-se suport mutu. El disseny incorpora elements propis dels interiors islàmics i utilitza materials terrosos que evoquen la connexió amb les arrels.

TERCER PREMI: Ia Garcia amb el projecte Can Galdric, una masia de turisme rural que promou el poble de Raimat i el seu entorn. Amb un enfocament en la sostenibilitat i l’autenticitat, aquest espai busca connectar els visitants amb la natura i la història local a través de materials locals i un disseny sensible a les emocions.

FINALISTA: Martina Lázaro amb el projecte Teixint el futur, la seu de l’Associació Calella Artesana. Aquest espai d’impuls a l’artesania neix amb la missió de preservar i difondre el valor de les tècniques artesanals, fomentant la creativitat col·lectiva.

Enhorabona a totes les participants per aquest reconeixement i per la qualitat dels seus projectes.

Durant els darrers dos mesos, l’alumnat de 2n curs de l’especialitat de disseny gràfic del campus Ondara ha estat immers en el desenvolupament d’una nova identitat gràfica per a l’Escola Pública Ramon Perelló de Vilagrassa. L’objectiu del projecte era crear una imatge que reflectís l’essència del poble i del centre educatiu, establint una connexió creativa i significativa amb el territori.

El resultat del projecte inclou, a més de la nova imatge, un fulletó i un cartell que es presentaran a les famílies i a la comunitat de Vilagrassa. Aquests materials no només posen en valor la proposta gràfica, sinó també el procés creatiu col·laboratiu que hi ha al darrere.

La proposta guanyadora ha estat la de Núria Torra, qui ha dissenyat un imagotip inspirat en l’ametlla, un element simbòlic i molt representatiu del municipi. Núria ha sabut integrar els colors i les idees aportades pels nens i nenes de l’escola, i ha creat una tipografia única basada en les lletres dibuixades pels i les alumnes dels diferents cursos.

Enhorabona, Núria! També felicitem tot l’alumnat pel seu esforç i talent, així com l’Escola Ramon Perelló per la confiança dipositada en aquest projecte. Ha estat una experiència enriquidora que ha unit disseny i comunitat.

Estudiants de 4t curs del Campus Deià d’ESDAPC van visitar la Fundació Joan Miró, un espai emblemàtic de l’art contemporani a Barcelona. Aquesta sortida s’emmarca dins l’assignatura Panorama de l’Art Contemporani, impartida pel professor Joan Heras, i té com a objectiu apropar els estudiants al món creatiu de Joan Miró, mentre reflexionen sobre la importància de fer accessibles les experiències artístiques per a tothom, independentment de les seves capacitats visuals.

La visita a la Fundació no només va ser una oportunitat per contemplar les obres de Miró i descobrir les seves aportacions a l’art contemporani, sinó també per explorar com els centres culturals implementen recursos d’accessibilitat. Amb el suport del personal de la Fundació, els alumnes van tenir l’oportunitat de conèixer estratègies inclusives com les maquetes tàctils, les descripcions àudio detallades i les activitats adaptades per a persones cegues o amb baixa visió. Aquest enfocament reforça la idea que l’art pot ser una experiència universal i enriquidora per a tothom.

Un dels punts més destacats de la visita va ser l’anàlisi de l’espai expositiu i de com el disseny d’aquest contribueix a facilitar l’accés a les obres. En el cas de la Fundació Miró, l’arquitectura de l’edifici, pensada específicament per acollir l’obra de l’artista, i els seus recursos d’adaptació demostren un compromís clar amb l’accessibilitat.

A més, a l’Espai 13, l’exposició Accident, de l’artista Helena Vinent, ens va plantejar la qüestió del capacitisme i les discapacitats, l’accessibilitat i les barreres de comunicació. Aquesta experiència va permetre als alumnes valorar com el disseny pot ser un vehicle per trencar barreres físiques i simbòliques, fomentant la inclusió i la participació cultural.

Aquesta visita no només va ser un exercici d’aprenentatge acadèmic, sinó també una font d’inspiració per al futur. Els estudiants van reflexionar sobre com incorporar aquests principis d’accessibilitat en les seves pròpies pràctiques creatives i professionals, entenent que el disseny no només ha de ser funcional i estètic, sinó també socialment responsable. Els alumnes van finalitzar la visita sortir amb noves perspectives sobre el rol del disseny i l’art en la construcció d’una societat més inclusiva, i amb la inspiració per aplicar aquestes idees en les seves futures propostes artístiques i professionals.

La Dra. Maria José Vidal, catedràtica d’arts plàstiques i disseny i professora d’història de l’art a l’ESDAPC, ha estat convidada al programa televisiu De Moda, presentat per Miriam Victòria, per reflexionar sobre la connexió entre l’educació i el disseny de moda. Aquest espai, en format magazine, destaca la importància de comptar amb una sòlida formació acadèmica en l’àmbit del disseny de moda.

El programa, emès a través de 43 canals locals de TDT a Catalunya, Madrid i Balears, així com en línia al web oficial del Canal 4TV, va posar en relleu la relació entre història i moda. Durant la seva intervenció, Maria José Vidal va subratllar que conèixer el context històric de la moda no només permet comprendre la indumentària i els accessoris dins del seu moment cultural, sinó que també ajuda a reinterpretar el present. Aquesta visió històrica resulta essencial per inspirar noves col·leccions, innovar i descobrir referents que defineixin l’evolució del sector.

 

 

Podeu recuperar altres continguts del programa al web oficial: www.grup4.com.