L‘ESDAPC ha rebut nombrosos premis i reconeixements en alguns dels millors certàmens de disseny del país durant el curs 2022-20223 demostrant la competència i el nivell excepcional dels nostres estudiants.
Com a escola pública i oficial de la Generalitat de Catalunya, impartim el títol de Grau en Disseny en les especialitats de Gràfic, Interior, Moda i Producte, el qual està acreditat per l’Agència de Qualitat Universitària.
El nostre centre té una visió transformadora del disseny, considerant la seva gran responsabilitat social i ètica com a element de canvi per a la societat actual. Amb aquesta perspectiva, formem els nostres alumnes perquè puguin crear valors artístics, culturals, socials i mediambientals i respondre als canvis socials i tecnològics del món actual.
El nostre programa educatiu busca la qualitat i l’excel·lència, on es combina l’especificitat i la interdisciplinarietat en totes les especialitats que oferim. A més, tenim com a objectiu formar a persones amb capacitat de lideratge i innovació.
Premis i reconeixements de l’ESDAPC
Des del nostre centre, treballem amb projectes reals perquè els nostres estudiants puguin participar activament en l’entorn cultural, associatiu i empresarial. A través de la realització de projectes, esdeveniments, concursos i certàmens, els estudiants tenen l’oportunitat de demostrar les seves habilitats i competències.
Aquests projectes han permès avaluar el treball dels nostres estudiants, molts dels quals han estat guardonats i reconeguts per la seva excel·lència. A continuació, es detallen els premis més destacats obtinguts per l’ESDAPC durant el curs 22-23:
Premis
- Hitos: Aquí contamos historias, de l’alumna Diana Lacasa, ha obtingut el premi Identia en la 5a edició dels GaudeamusPROJECTA. El projecte treballa la igualtat i l’empoderament de la dona.
- L’alumna Nerea Martín ha sigut premiada en el Primer Concurs del Cartell de Reis de l’empresa Curatos.
- Focus, de Nadezhda Piqueras, va rebre el tercer premi en els Premis CoDIC del Col·legi Oficial de Decoradors i Interioristes de Catalunya.
- La revista Entreacte, dissenyada pel professor Xavier Alamany ha guanyat el Premi a la Millor Publicació Revista del 2022 en La Nit de les Revistes i la Premsa en Català.
- Iris, d’Oumou Barry va rebre el primer premi a Signes 40!. El seu projecte tracta qüestions ètiques com la privacitat i la gestió de dades.
Reconeixements
- Les estudiants Carla Muñoz i Mariona Proubasta han sigut finalistes en el Primer Concurs del Cartell de Reis de l’empresa Curatos.
- L’estudiant David Pacheco ha tingut una menció especial en el Primer Concurs del Cartell de Reis de l’empresa Curatos.
- L’estudiant Ivana Serrano va rebre una Menció Especial del Jurat pel seu treball Menstruus.
- Les estudiants Paula Aznar i Mireia Pérez han estat seleccionats dins la categoria de millor treball o projecte d’estudis en els Premis Anuaria 2022.
Estudiar en un centre amb reconeixements és gaudir d’uns estudis en disseny de qualitat. A l’ESDAPC podràs cursar el Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Disseny, en les especialitats de: Disseny Gràfic, Disseny d’Interiors, Disseny de Moda i Disseny de Producte.
Són molts els premis i reconeixements que ha rebut l’ESDAPC aquest curs acadèmic. Vine a estudiar a un centre professionalitzador i rep una formació de disseny de nivell.
El passat 1 d’abril professors de l’ESDAPC van estar convidats a les instal·lacions d’ADFO, amb motiu de la inauguració del projecte “SACSAC”, un embalatge sostenible per al transport que genera llocs de treball per a persones amb diversitat funcional i en el disseny del qual, han participat alumnes del Grau en Disseny Gràfic.
SACSAC són uns coixins amortidors de gran qualitat per al transport de mercaderies, respectuosos amb el medi ambient, ja que en lloc d’estar fets de plàstic, són de paper i cartó reciclat. El material de les partícules del coixí prové del procés i reciclatge de caixes de Fundació Dr. Trueta. La reutilització d’objectes o material utilitzat i rebutjat, possibilita que es creï un producte de més qualitat i valor que l’original. Els coixins amortidors SACSAC són ideals com a material d’embalatge per al transport i amortiment d’una gran varietat de mercaderies.
El naming d’aquest nou producte i tota la part gràfica del packaging van estar dissenyats pels alumnes de 3r curs, des de l’assignatura de Projectes IV de Disseny Gràfic del campus Vic.
A part de presentar aquest projecte, també es va aprofitar per ensenyar l’evolució del projecte “Muvity”, una aplicació de rehabilitació que promou la participació activa de l’usuari en la seva pròpia rehabilitació, i és una eina per als fisioterapeutes per a fer el seguiment dels seus pacient. En aquest cas el naming i la identitat visual per al sistema gamificat de telerehabilitació física accessible a tothom, també va estar desenvolupada pels alumnes d’ESDAPC des de l’assignatura de Projectes III. Actualment, han agafat el relleu del treball els alumnes del CFGS de Gràfica Interactiva i del Cicle Formatiu de Videojocs de l’Escola d’Art de Vic, que continuen amb la part de l’aplicació de la imatge gràfica a les diferents pantalles, entorns gràfics i personatges del programa informàtic de telerehabilitació.
La inauguració va comptar amb la presència del M. Hble. Sr. Pere Aragonès, president de la Generalitat de Catalunya, acompanyat del conseller de Drets Socials, Carles Campuzano i Anna Erra, alcaldessa de Vic.
El passat mes de març, els alumnes de 2n curs del Grau en Disseny Gràfic del campus Vic, van participar en el “Taller de cocreació per comunicar i sensibilitzar sobre la bioeconomia circular” amb l’objectiu de crear col·laborativament missatges comunicatius per difondre i promoure la bioeconomia.
El taller va estar dissenyat i dinamitzat per l’empresa catalana Science for Change especialitzada en recerca col·laborativa, estratègies participatives i comunicació creativa per facilitar la innovació social. Els i les participants van rebre una formació en bioeconomia i comunicació ambiental, i van participar en un exercici de cocreació per sensibilitzar sobre la bioeconomia i van obtenir un certificat d’assistència.
Aquesta activitat es va realitzar a l’Edifici El Sucre de Vic.
Estudiants d’interiorisme del campus Llotja van fer una visita a l’estudi Morillas el passat 20 de març. Van tenir oportunitat de fer un recorregut per diferents estances de l’edifici que són un reflex de la filosofia de Morillas i dels nous mètodes creatius que fan servir. Així, van veure Open Space de treball, sales de reunió, punts de trobada més informals per afavorir la interacció i l’intercanvi d’idees, pàrquing per a bicicletes i patinets, etc.
En Miquel Àngel Julià, arquitecte i especialista en Retail, va ser el responsable del projecte i va explicar els estudiants alguns conceptes essencials del procés de disseny. Va destacar aspectes com la sostenibilitat o la biofília i va mostrar com la il·luminació, la materialitat i el color actuen de fill conductor de l’espai.
A més a més, en Pep Trias, responsable del departament de disseny industrial de Morillas, va explicar l’evolució de l’estudi, així com algun exemple d’èxit en el qual es va replantejar l’espai per adequar-se a la marca, tenint la sostenibilitat un paper clau a l’hora de decidir els materials.
Taller per impulsar la creativació amb els alumnes del campus Vic realitzat per Miquel Àngel Oliva, director general de la Fundació Privada per la Creativació i fundador de la consultora Nova Group, creatiu, emprenedor i expert en innovació. L’activitat es va desenvolupar dins el marc de les assignatures d’Introducció al disseny i Llenguatges del disseny i aplicacions II, de primer curs.
L’objectiu d’aquesta activitat era donar a conèixer unes eines per estimular la creativitat dels alumnes per elaborar propostes i una metodologia per aprendre a convertir-les en projectes innovadors i resoldre creativament l’activitat que estan treballant des de les assignatures de primer.
El taller de creativació es va desenvolupar en dues sessions de treball dinàmiques i participatives, en les quals els alumnes van utilitzar un conjunt d’eines per cada fase del treball. El resultat d’aquest taller serà la presentació de propostes innovadores que resolguin el repte que ens ha fet Osona Turisme.
L’experiència ha estat molt positiva i enriquidora.
L’alumnat de 1r del Campus Olot, en el marc de la matèria d’Història de l’Art i del Disseny, ha visitat les exposicions temporals del Museu de la Garrotxa. La primera dedicada al fuster olotí del segle XVIII Joan Llor, és una exposició comissariada per Mònica Piera i permet descobrir la figura d’un fuster del segle XVIII, la tipologia de mobiliari propi de les cases d’aquella època i la tasca que es desenvolupava en un taller. El muntatge expositiu ha estat realitzat per Un Parell d’Arquitectes, dona importància al moble com a element important de la cultura material.
L’altra exposició es dedica al ceramista Claudi Casanovas. Sota el títol Mater, s’exposen una sèrie de peces de ceràmica de grans dimensions i un conjunt de gravats a l’aiguafort també de gran format, que mostren el resultat de les múltiples experimentacions tècniques que l’artista du a terme amb el material i els processos ceràmics.
El passat 20 de març, dins el marc de l’assignatura Ecoeficiència i sostenibilitat, l’alumnat de segon curs del Campus Vic van fer una visita a l’edifici Anthesis Lavola, a Manlleu. Allà ens van explicar el disseny de l’edifici i els processos seguits per tal que fos el més sostenible possible, els materials utilitzats, etc.
Anthesis Lavola és un proveïdor global de solucions i serveis que té per objectiu donar forma a un món més productiu i resilient, ajudant a organitzacions i territoris en la transició a nous models de desenvolupament sostenible. Són especialistes en sostenibilitat i la tracten en les seves múltiples dimensions. També ofereixen solucions integrals per a organitzacions, territoris i persones, incorporant la comunicació i la tecnologia com a elements diferenciadors.
Cal remarcar que va ser una visita molt profitosa per a tots.
Els alumnes de 3r curs del Grau de Disseny gràfic estan participant des del passat mes de febrer i fins a final de curs, dins el Conveni de col·laboració amb l’empresa Alzamora Packaging, que es desenvolupa dins l’assignatura de Projectes de Disseny gràfic IV.
Al llarg d’aquestes setmanes els participants hauran de plantejar solucions a una sèrie de brífings proposats per l’empresa: un agrupador per a sis llaunes de vi d’envasat manual, un calendari d’advent innovador per a productes de cosmètica, un pack promocional per a productes de cosmètica de luxe i un element comunicatiu per anunciar un esdeveniment. També tindran la possibilitat, però, de decantar-se per una opció lliure que solucioni un envàs que no compleixi bé les seves funcions, o que es pugui millorar. Els alumnes han escollit una de les opcions i desenvoluparan les solucions a cadascun dels reptes que presenta cada envàs. La finalitat del projecte és dissenyar un producte original i innovador, però que alhora sigui pràctic, funcional i sostenible, adaptant-se a les necessitats de l’usuari al qual es dirigeix i a les exigències del brífing. Des del departament d’I+D+i d’Alzamora Packaging es portarà a terme el seguiment del projecte i el suport tècnic dels conceptes presentats per tal d’optimitzar-ne la seva industrialització.
A finals del mes de maig l’alumnat presentarà el seu projecte davant d’un tribunal format per professionals i tècnics d’Alzamora i professors del Campus Olot. El jurat valorarà especialment l’originalitat del projecte, la seva funcionalitat i ergonomia, la qualitat de la presentació i la investigació prèvia realitzada per cada alumne/a. Enguany fa dotze anys que es realitza aquest programa de col·laboració, que té la finalitat d’aprofitar els avantatges de tenir empreses de prestigi entorn de l’escola.
Els alumnes de 2n i 3r d’interiors del campus Vic van visitar l’Espai Barberí, l’estudi d’arquitectura dels RCR Arquitectes. En la visita es va poder observar la trajectòria, projectes desenvolupats, algunes maquetes i mobiliari dissenyat pels mateixos arquitectes.
Posteriorment, van fer una ruta per espais emblemàtics realitzats per ells a Olot: el Pavelló de Banys, la Pista d’atletisme i el Parc de Pedratosca.
RCR és un projecte integrador l’origen del qual està en l’arquitectura però no es limita a ella com a disciplina i integra paisatge, disseny, art, pensament… i és també laboratori transversal per a les idees i espai cultural. Aquesta essència emergeix per als seus fundadors, Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta, de la recerca del buit, d’un diàleg entre el lloc i l’arquitectura, però neix al mateix temps d’un diàleg creatiu, a la manera del jazz, en el qual es canvia el “jo” pel “nosaltres”.
Des de l’assignatura d’Ecoeficiència i sostenibilitat s’ha organtizat la conferència “Materials per al canvi”, que comptarà amb la participació de Pep Trias, dissenyador a l’estudi Morillas.
A Morillas Brand Design aspiren a “aportar progrés no només als negocis, sinó també al món, oferint un pensament disruptiu, imaginant estratègies enginyoses i donant forma a solucions atrevides”. El seu objectiu és guiar als seus clients per evitar la bretxa entre fer el bé i fer-ho bé; això que anomenen “crear quelcom extraordinari”.
Pep Trias, format a l’escola EINA i al Central Saint Martins College of Art and Design de Londres, és part de l’estudi Morillas des de fa més de quinze anys, sent responsable del departament de disseny industrial. L’objectiu de la seva conferència serà conèixer i entendre el potencial de nous materials alternatius que ofereix la indústria per contribuir a consolidar un canvi de paradigma, el de l’economia circular.
Trias pensa que els dissenyadors tenen la responsabilitat de prescriure aquestes alternatives en els seus projectes per ser actors del canvi. Així, els estudiants coneixeran diversos materials agrupats en funcionalitats i veuran diferents exemples del porfoli de Morillas.
La conferència tindrà lloc el dilluns 27 de març, de 13.00 h a 14.30 h, a la Sala d’Actes Llotja Sant Gervasi. Es tracta d’una conferència dirigida a estudiants de 2n de Disseny de Producte i oberta a tothom que hi pugui estar interessat.