“Defensem el territori” és un projecte elaborat per la Rocio Bueno, Oriol Fuster, Martí Turón, Anna Boquè, i Joel López, alumnes de 3r de grau en disseny gràfic en col·laboració amb l’Associació de Naturalistes de Girona.

Visibilitzar les lluites mediambientals és el repte que s’ha tingut de solucionar mitjançant fotografies i experimentant amb diversos materials. La construcció de la ciutat esportiva del Girona F.C., l’ampliació del golf de Caldes, l’ampliació de la marina del Port d’Aro, l’ampliació de l’aeroport de Girona i les hortes il·legals del riu Onyar.

Com a resultat d’aquest projecte grupal un recull dels cartells i les seves adaptacions a xarxes socials.

El grup de 2n curs de disseny gràfic del campus Serra i Abella ha pogut gaudir aquest semestre de la visita als tallers d’impressió de l’Escola de Formació Professional Antoni Algueró, amb una il·lustrada visita on han pogut conèixer com funciona la preimpressió i sistemes d’impressió com l’òfset, digital, flexografia, serigrafia, gravat al buit o la impressió tipogràfica.

Tota una experiència per descobrir el món de la impremta.

Durant el segon semestre del curs 2022-23, alumnat de 3r curs de Projectes Interdisciplinaris de Disseny d’Interiors del campus Deià, van desenvolupar el projecte COCRAE – Codissenyar els espais d’un Centre Residencial d’Acció Educativa. L’objectiu final de COCRAE és fomentar sinergies integradores a través del disseny, posant l’accent en el procés com a marc d’aprenentatge i generant transformació social amb un gran impacte multidireccional. Els estudiants, tutoritzats per les professores l’Amaya Martínez i l’Anna Solè, amb el suport d’Anaïs Esmerado d’Ojalá Projects i, acompanyats per les educadores del Centre Residencial d’Acció Educativa.

COCRAE és un projecte d’aprenentatge i cocreació entre alumnes de disseny d’interiorisme amb un col·lectiu en situació vulnerable, lliure de qualsevol estigma. Seguint una metodologia de treball inclusiva, estudiants i el col·lectiu aplicaran els seus coneixements per tal de detectar necessitats, entendre’s, empatitzar i promoure el Disseny com a motor per a la innovació social. Un projecte amb un retorn bidireccional, tant pel col·lectiu com pels estudiants.

La proposta consisteix en:

  • Conèixer el col·lectiu i generar vincles.
  • Codissenyar l’espai on els menors del centre habiten.
  • Millorar l’espai juntament amb els menors del centre.

 

1a fase: Sessions preparatòries

2a fase: El procés de codisseny

3a fase: del prototip a l’escala real

A partir del mes de maig de 2023 i al llarg de més de 12 sessions de treballs, en torns de matí i tarda, el projecte es va anar materialitzant.En primer lloc, calia desmontar els arrambadors, el terra, així com treure lluminàries i radiadors. Per fer aquestes tasques es va comptar amb el suport professional d’un fuster i un instal·lador. La decisió de pintar de blanc de manera unísona implica dotar d’una nova llum, als tres espais. Aleshores nens i nenes i alumnat van pintar parets i sostres, i també van lacar l’arrambador del vestíbul.

L’alumnat també va haver de fer les compres de mobles, lluminàries i pintures. Gràcies a un conjunt de donacions alguns dels mobles es van haver d’adaptar del prototip a la materialització final. Per tant, el pas va ser el muntatge d’aquests mobles, tasca que es va portar a terme amb els nois i noies del grup de grans del CRAE.

L’alumnat va aprendre a fer treballs de fusteria com mesurar, passar a escala 1:1, realitzar el “canteado” dels taulers i el muntatge de mobles com les taules i el sofà en cantonada de 6 m de llarg, aprenent i donant suport dels fusters que es van acompanyar al llarg de cinc dies complets.

Per altra banda, es va començar a realitzar un mural col·laboratiu, on tots el infants del CRAE, així com alumnat, havien de dibuixar esbossos del seu producte alimentari favorit. Peixos, fruites…, van anar apareixent amb grafies molt diverses, colors i mides. La tasca final implicava el muntatge del mural i per fer-ho viable es va comptar amb l’ajuda de l’Ivan Bravo que en una sessió d’una tarda va traslladar el disseny del paper a la paret i amb l’ajuda de tots i totes, nens i nenes, i alumnat es va materialitzar.

El 12 de juny de 2023 es va portar a terme la presentació dels espais, on els nens i nenes van poder expressar el seu grau de satisfacció amb el resultat. Cal destacar comentaris dels infants com ‘ahora si parece una casa’, ‘esto hay que cuidarlo que lo hemos hecho todos’ o ‘ahora tenemos el mejor espacio del centro’.

COCRAE ha estat una iniciativa impulsada conjuntament per Ojalá Projects, l’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya (ESDAPC), l’entitat social Intress, i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya (DGAIA). A més pel seu desenvolupament Ojalà projects i com arquitecta resposable Arquitecta Amaya Martínez, han rebut les Ajudes del Cooperació del COAC 2022 i 2023 atorgades pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. El projecte ha rebut el suport de FINSA i Copiba i els subminitradors Mil Espumas, Maderas Pablo García, Sklum, Barcelona LED i Leroy Merlin.

Fotografies: Marc Asensio, Amaya Martínez.
Assignatura: Projectes Interdisciplinaris de Disseny
3r curs Disseny d’interiors, curs 2022-23
ESDAPC Campus Deià
Professores: Amaya Martínez, Anna Solè.
Alumnat participant: Càudia Blasco, Lidia Blay, Laia Bravo, Mar Canals, Àngela Coll, Daen Julio Cortez, Natalia Elvira, Juliette Gaillard, Nerea Garcia, Julianne Lecreux, Salma Mennana, Julia Pardo, Paula Pineda, Quim Risvanoglu, Megan Rosales, Marina Jing, Rebeca Sarabia i Clara Surribas.

Un any més, els premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual han guardonat els millors projectes de Disseny del darrer any. Tres treballs dels nostres alumnes d’ESDAPC han estat reconeguts en les categories Aporta Estudiants i Treball Lliure.

Aquests premis, nascuts amb l’objectiu de promoure el disseny, projectar la seva importància cultural i econòmica per a la societat, i donar suport a l’entorn professional, s’estructuren en 5 categories (Disseny Gràfic, Digital, Publicitat, Audiovisual i Laus Aporta).

La innovació, la sorpresa, la qualitat i l’excel·lència habiten també a les aules. Els premis *ADG *Laus Estudiants reconeixen els millors projectes presentats per alumnes d’escoles de disseny i publicitat de tot el país.

A continuació us presentem els projectes d’ESDAPC premiats:

PLATA • DISSENY GRÀFIC

Projecte: L’oreneta sempre torna
Autor: Ekaitz Sánchez

Treball Final de Grau on es demostra l’aprenentatge i el nivell d’assoliment de les competències, així com les diferents parts de la realització d’un projecte gràfic. Una peça editorial que recull quinze relats breus fets a partir de les dades d’una investigació etnogràfica experimental. Alhora, tots són una mateixa història que, afirma la relació del paisatge físic amb la societat de Riba-roja d’Ebre.

PLATA • EDITORIAL

Projecte: Ver más espacio
Autor: Martí Viñuales Guinart

El punt de partida han estat les motivacions i inquietuds personals, les quals calia transformar en coneixement a través de la recerca, i en producte editorial per mitjà de l’exploració de les formes contemporànies del suport imprès. Entenent aquest espai com a pausa, neix el llibre “VER MÁS ESPACIO”, una recopilació d’experiències i sentiments transmesos per l’espai en blanc, i plasmats en textos recreats com a arquitectura gràfica.

BRONZE • DISSENY GRÀFIC

Projecte: Uncle Joan
Autora: Alba Salvadó Corral

L’Uncle Joan neix amb la troballa d’un arxiu familiar secret a Palafrugell. S’inicia l’estudi del seu contingut per descobrir el valor i la relació entre les diferents peces, i es reestructura la narrativa oculta rere aquestes. Creació d’una metodologia d’investigació per reconstruir i visibilitzar vivències personals mitjançant la recuperació i el tractament d’un arxiu familiar, presentant des d’una nova perspectiva diferents esdeveniments històrics i socials.

 

Tots els premiats ADG LAUS 2023

El passat divendres 12 de maig va tenir lloc, al campus Llotja Sant Gervasi, la cerimònia acadèmica de lliurament dels Premis Nacionals de Disseny Gràfic ANUARIA en les seves modalitats Guardons ANUARIA d’OR i Diplomes SELECCIÓ ANUARIA.

Els Treballs Finals de Grau, Way Crumbs de Mireia Pérez i Cara a Cara de Paula Aznar, alumnes de l’ESDAPC, han sigut premiats amb els guardons ANUARIA-PRO com millors projectes en aquesta modalitat.

El passat divendres 2 de juny es va dur a terme el lliurament dels Premis d’Arquitectura de les Comarques de Girona. En aquesta edició, el campus Olot de l’ESDAPC hi tenia una obra seleccionada la qual va obtenir finalment una Menció Especial del jurat en la categoria d’espais efímers.

El projecte Synthesis, realitzat dins el marc de l’última edició del Festival Lluèrnia, va ser dissenyat pels alumnes de l’assignatura optativa interdisciplinar Disseny de muntatges efímers de les especialitats de disseny gràfic i disseny d’interiors.

Els alumnes i les alumnes Georgina Bahí, Alexia Bahí, Sara Boix, Elisabet Carbonell, Imma Castellanos, Andreu Gelabert, Sara Lanzas, Nil Martí, Roger Molina, Claudiandrea Negreiros, Marc Pérez i Marc Vergés van ser tutorats per en Xevi Moliner i en Manel Quintana amb el suport tècnic i material d’en Salvador Capellà.

L’Adrià Gómez i l’Òscar Cobo, alumnes de la primera i de la quarta promoció de l’ESDAPC, ens han visitat al campus Serra i Abella com ja acostuma a ser tradició. Ens han explicat les seves feines de tipografia, des de les òperes primes que van fer en l’àmbit acadèmic fins a les que han fet com a professionals per a diferents foneries o tipògrafs catalans.

La xerrada ha estat oberta a tothom però adreçada especialment a l’alumnat de segon curs d’ESDAPC i organitzada des de l’assignatura de Disseny tipogràfic.

La conferència es completarà amb la correcció individual dels projectes de tipografia de l’alumnat.

 

Els estudiants del Grau en Disseny Gràfic Alba Salvadó, Ekaitz Sanchez i Martí Viñuales han estat seleccionats dins les categories “Aporta Estudiants” i “Treball Lliure”, als premis ADG Laus 2023. Els Premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual reconeixen els millors projectes en més de 50 apartats de cinc categories: Disseny Gràfic, Digital, Publicitat, Audiovisual i Estudiants. Els Laus promouen el disseny, projecten la seva importància cultural i econòmica per a la societat, i donen suport a l’entorn professional.

En els Premis ADG Laus Estudiants es distingeix la qualitat conceptual de les peces presentades. Es valora que les bones idees siguin la base dels projectes, així com la pertinència i l’articulació amb les quals aquestes idees estan representades. En conseqüència, es valora la intel·ligència i l’enginy en la capacitat de transmetre missatges a través del llenguatge visual.

Els Treballs Finals de Grau de l’Alba Salvadó “Uncle Joan” i el de l’Ekaitz Sanchez “L’oreneta sempre torna” estan seleccionats com a finalistes dins la categoria “Aporta Estudiants” i el projecte del Martí Viñuales “Ver más espacio”, competirà dins la categoria de “Treball Lliure” d’estudiants de disseny gràfic.

La cerimònia dels premis ADG Laus 2023 tindrà lloc a Palo Alto, Barcelona, el dia 8 de juny. Serà el moment en el qual es revelarà el veredicte del jurat i on els estudis, agències i estudiants premiats podran recollir el seu trofeu.

 

L’alumnat de 3r curs de disseny d’interiors del Campus Deià en l’assignatura Projectes Interdisciplinaris de Disseny, va iniciar al mes de febrer el projecte COCRAE – Codissenyar els espais d’un Centre Residencial d’Acció Educativa.

Es tracta d’un projecte d’aprenentatge i cocreació entre alumnes de disseny d’interiorisme amb un col·lectiu en situació vulnerable, lliure de qualsevol estigma. Seguint una metodologia de treball inclusiva, estudiants i el col·lectiu aplicaran els seus coneixements per tal de detectar necessitats, entendre’s, empatitzar i promoure el Disseny com a motor per a la innovació social. Un projecte amb un retorn bidireccional, tant pel col·lectiu com pels estudiants.

La proposta consisteix en:

  • Conèixer el col·lectiu i generar vincles.
  • Codissenyar l’espai on els menors del centre habiten.
  • Millorar l’espai juntament amb els menors del centre.

El passat 6 de març, nenes i nens del CRAE i estudiants van celebrar una primera trobada que tenia per objectius conèixer el col·lectiu i generar vincles. Alumnat i nens, van poder començar a conèixer-se; en primer lloc, amb un vídeo presentació; seguidament amb uns jocs d’equip; i, finalment, amb una gimcana pels espais del Campus Deià on alumnat i infants havien de trobar un conjunt d’imatges suggerents i propositives que, després haurien de posar en comú per detectar les necessitats dels espais que habiten.

Establerts els primers vincles, es van definir els diversos grups de treball seguint la Metodologia de Belbin de Rols d’equip basats en l’acció. L’alumnat a més va poder decidir involucrar-se, per una banda, amb el grup de mitjans (11 a 14 anys) amb quins es replanteja l’actual estat del menjador i vestíbul de la planta primera del CRAE. Per altra banda, amb el grup de grans (15 a 17 anys), amb quins es dissenya conjuntament la redistribució i canvi material i de mobiliari de l’espai de grans. Tots aquests espais es troben ubicats a la planta primera de l’edifici del CRAE.

A escala organitzativa, cada grup se’n va anar reunint al mateix CRAE i, cada quinze dies, de manera alternada entre mitjans i grans, per treballar, repensar i redissenyar, al llarg de 90 minuts de cada sessió els diferents espais fins a arribar als prototipatges. Aquest procés s’ha desenvolupat en 6 sessions al llarg de dos mesos.

COCRAE ha rebut les Ajudes del Cooperació del COAC 2022 a l’àmbit local, atorgada a Ojalá Projects i com arquitecta responsable Amaya Martínez, qui amb l’Anna Solé tutoritzen el projecte, acompanyats per les educadores del centre i l’Anaïs Esmerado, d’Ojalá Projects.

Fotografies: Marc Asensio.

Més informació

 

El passat dimecres 17 de maig va tenir lloc al Centre Cívic Vil·la Urània del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, l’exposició participativa “No tenim edat”, una acció desenvolupada pels estudiants de 3r curs de disseny gràfic, interiors, moda i producte del campus Llotja de l’ESDAPC.

L’exposició col·lectiva presentava diversos aspectes de la vida quotidiana de les persones majors de setanta-cinc anys a través de 12 instal·lacions participatives, amb l’objectiu de redefinir la percepció de l’envelliment actiu.

Aquestes instal·lacions involucraven activament als visitants, convidant-los a reflexionar sobre les seves pròpies actituds cap a l’envelliment.