Exposició de l’artista i docent d’ESDAPC Campus Llotja, Montse Noguera.
Fins al 31 de gener, a la sala Nau U de L’Escola d’Art i Disseny Llotja, Seu de Sant Andreu.
Visites comentades per Montse Noguera: dimecres 11 i dimecres 18 de gener a les 17 h.
El traç és un mitjà d’expressió i comunicació de l’ésser humà. Atès que la tecnologia digital és present en els aprenentatges de les arts i el disseny, el traç precisa ser pensat i inventat de nou des de l’essència de la tècnica, en harmonia humana i més enllà del fet instrumental. La invenció cerca les idees i els arguments que seran ordenats en la disposició d’aquest nou pensament: el joc com a mètode d’aprenentatge i rerefons de la cultura, la tradició entesa com una contextualització del present amb esguard de futur, el símil del tercer paisatge com a actitud de la natura, i la cerca dels nous valors. El conjunt d’aquests elements s’envolta de les teories de Johan Huizinga, Lluís Duch, Gilles Clément i Martina Garcés, entre d’altres. No hi pot faltar una mirada a la filosofia de la tècnica amb Martin Heidegger, Jacques Ellul i Peter Sloterdijk.
El format expositiu és afí al missatge vivencial i de debat. Un gran muntatge, amb obra gràfica de Montse Noguera i reflexions de diversos autors, cobreix les parets de la sala Nau U de l’Escola Superior d’Art i Disseny Llotja, i desplega tres obres de resultats múltiples, amb el fil comú de la reinvenció de l’art del traç vectorial com a substrat tècnic a la investigació i pràctica artística:
- Matolls. El símil de l’actitud de la natura en el tercer paisatge com a espai d’invenció.
- Quatre traçats, mil retrats. Un joc de combinatòria entre un grup de traçats que dibuixen i parlen del rostre com un conjunt d’elements de múltiples opcions.
- Boscos negres. El traç vector és sempre viu, i això permet tractaments gràfics que creixen en nivells d’intervenció progressius al llarg del temps.
La iniciativa ha comptat amb el patrocini de GUARROCASAS que ha proporcionat el paper Greenluxe PVW100% Nature 120 g
Arriba el moment de començar a pensar i decidir què volem estudiar el proper curs. És per això que ja estem preparant les jornades de Portes Obertes online de l’ESDAPC perquè puguis conèixer la nostra oferta formativa i els nostres valors com a centre educatiu.
Els estudis que oferim a l’ESDAPC estan pensats perquè l’alumnat adquireixi coneixements i habilitats per a una incorporació amb èxit en el mercat laboral. A més, i com no podia ser d’una altra manera, estimulem la creativitat i la innovació del nostre alumnat per tal que sigui capaç de donar resposta als escenaris canviants de la societat actual. Volem ser un laboratori d’idees i un espai on debatre, créixer, alliberar la mirada i caminar.
La nostra oferta formativa és la següent:
_ Grau en Disseny: Es desenvolupa al llarg de quatre cursos acadèmics i consta de quatre especialitats perquè cada estudiant esculli i es formi en aquella que més li interessa i, alhora, pugui adquirir un títol superior oficial. Les especialitats són Disseny Gràfic, Disseny d’Interiors, Disseny de Moda i Disseny de Producte.
_ Màster en Codisseny Social Aplicat a Projectes del Sector Públic: Té una durada d’un any acadèmic i està dirigit a la pràctica professional del disseny aplicat a projectes del sector públic, a partir d’una formació avançada, metodològica i científica del disseny social, amb aportacions de les últimes perspectives. Té modalitat semipresencial i es durà a terme de dimarts a divendres en horari de tardes.
Portes Obertes online de l’ESDAPC
Estan previstes diferents dates des del febrer i fins al maig i depenen dels estudis als quals estiguis interessat. Pel que fa a la informació general del Grau en Disseny i les seves especialitats, les jornades sempre es duran a terme de les 16 a les 17 h i els dies són els següents:
Dimarts 21 de febrer
Dimarts 14 de març (aquesta sessió s’impartirà en castellà)
Dissabte 18 de març
Dimarts 25 d’abril
Dimarts 16 de maig
En canvi, pel que fa a les jornades de Portes Obertes online per al Màster en Codisseny Social Aplicat a Projectes del Sector Públic de l’ESDAPC, els dies i horaris són els següents:
Divendres 17 de març de les 16 a les 17 h.
Dimarts 25 d’abril de les 17 a les 18 h.
Dimarts 16 de maig de les 17 a les 18 h.
Al cap i a la fi, les Jornades de Portes Obertes de l’ESDAPC són una oportunitat única per conèixer el nostre centre i demanar-nos qualsevol informació que vulguis saber. A l’ESDAPC creiem en el poder del disseny i la seva responsabilitat social i ètica per transformar la societat i volem que hi formis part.
Recorda que per venir, cal que t’inscriguis a la nostra web. En aquest enllaç per les Portes Obertes del Grau de Disseny de l’ESDAPC i en aquest altre enllaç per les del màster. T’hi esperem!
ESDAPC participa a l’Asamblea de la Asociación Española de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas (ACESEA) que es desenvolupa al Conservatorio Superior de Música de Navarra.
ACESEA està composta actualment per un total de 67 centres, tant públics com privats, que imparteixen ensenyaments artístics superiors a Espanya.
Pel que fa a la futura Llei d’Ensenyaments Artístics Superiors, el conseller Gimeno ha posat de rellevància “el moment històric” en què es duu a terme aquesta assemblea i la responsabilitat dels seus integrants a l’hora de debatre i consensuar aspectes vinculats a la futura normativa i el treball de col·laboració en les normes que en regulen els ensenyaments, com per exemple els drets de l’alumnat EAS d’accedir a beques i ajudes d’ensenyaments superiors de grau i de màster.
ACESEA va ser fundada l’any 1996 i reuneix els centres que imparteixen les especialitats de música, dansa, art dramàtic, disseny, arts plàstiques i conservació i restauració de béns. Actualment s’organitza en tres seccions: Música (que inclou 26 conservatoris superiors de música), Arts Escèniques (que inclou 20 escoles superiors d’art dramàtic i conservatoris superiors de dansa) i Arts Plàstiques (que inclou un total de 21 escoles superiors disseny, escoles superiors de conservació i restauració i escola superiors d’arts plàstiques en ceràmica i vidre).
L’alumne de 2n curs del Grau en Disseny Gràfic del campus Vic Rossend Vall, ha guanyat la 42a edició del concurs que convoca el periòdic comarcal, El 9 NOU. El jurat d’aquesta edició va decidir que era la millor entre totes les propostes presentades i va ser la imatge que va il·lustrar les dues edicions d’EL 9 Nou de les Portades de Nadal.
La imatge que s’identifica al primer cop d’ull en el cartell, és la d’un regal embolcallat amb un llaç, fet amb esparadrap i amb el rotlle penjant a l’extrem inferior. Segons Vall, som en un món amb ferides: la guerra d’Ucraïna, les pujades dels preus, la precarietat… Per l’autor es tractava d’englobar tot el que ha passat en una imatge, fer una vista enrere i deixar una empremta dels últims dotze mesos. I la pregunta de fons, amb la qual va titular la proposta (“Segur que tindrem bones festes aquest any?”), ens interpel·la.
El guanyador del concurs va rebre un premi de 1.000 euros, a part de ser la imatge de portada de Nadal de les dues edicions del periòdic d’Osona-Ripollès i Vallès Oriental.
L’activitat es va desenvolupar des de l’assignatura de Teoria de la comunicació gràfica de 2n curs i prèviament també es va realitzar un taller amb l’il·lustrador Miguel Porlan per treballar aspectes de la comunicació gràfica.
L’alumni de l’ESDAPC Armand Rodríguez, ens va visitar a l’assignatura El dissenyador com a agent de canvi social, conduïda pel professor Felip González.
L’Armand va fer una xerrada sobre el tema “La couture i la societat”, a partir dels seus dissenys relacionats amb la indumentària i l’estilisme queer a editorials de moda (Falcon, Malvie), rodatges de sèries de La 2 (Bany Compartit) i minisèries (La Mesía de los Javis) i de videoclips de youtube (@miretfilms).
Un exalumne i exemple d’èxit, graduat al campus Llotja de l’ESDAPC que, de forma insistent, va encoratjar a l’alumnat a treballar amb constància i especialment, a tenir fe en les seves potencialitats creatives.
El disseny gràfic, tot i tenir uns fonaments ben assentats, es troba en un canvi constant. Renovar-se o morir, oi? A continuació et presentem les 10 tendències de disseny gràfic per al 2023.
L’ESDAPC és l’escola pública i oficial de la Generalitat de Catalunya. Impartim el títol de Grau en Disseny i Màsters artístics en el marc dels Ensenyaments Artístics Superiors, títols acreditats per l’Agència de Qualitat Universitària. Dins dels estudis de grau, hi trobem l’especialitat de disseny gràfic.
10 tendències de disseny gràfic per al 2023
- Tornen els 90!
La psicodèlia dels anys 90 i tot el que envolta la dècada serà un de les tendències del disseny gràfic al 2023. Abundaran els colors brillants, les emoticones senzilles i les imitacions als primers marcs de les primeres pàgines web. Va ser als 90 que va néixer internet!
- Minimalisme.
Mai passa de moda perquè, de fet, és importantíssim. L’elegància, la bellesa i la serenor que aporta al disseny gràfic fa que no el vulguem deixar anar, i ja ens està bé que sigui així.
- Disseny 3D.
Es tracta gairebé una conseqüència del metavers. Pel que fa a les tendències del disseny gràfic per al 2023 es veurà representat en les tipografies, però també en la representació virtual d’objectes. S’afegiran elements principals com la forma, la composició o la profunditat.
- Dark!
Vivim exposats a les pantalles i la seva llum constant, però és el moment d’incorporar la foscor en el disseny gràfic, sobretot en l’àmbit digital. La tendència ens du a enfosquir les nostres pantalles.
- Disseny gràfic orgànic.
La sostenibilitat cada vegada pren més força a la nostra societat i en el cas del disseny es transmet mitjançant la geometria de la natura, el que vol dir que s’agafarà com a essència el disseny de la natura. Sincerament, en som molt fans.
- Tipografies experimentals.
Tot i el minimalisme, les tendències del disseny gràfic al 2023 també volen innovar. Les tipografies seran disruptives, arriscades i trencadores.
- Retro flat.
En la mateixa línia es troba el retroflat, que es tracta de l’estètica dels videojocs de la dècada dels 60 i 70. Tipografies amb els costats arrodonits i elements grossos i arriscats.
- Dimensió mixta.
La combinació de creacions digitals amb fotografies de la vida real cada cop és una pràctica més estesa. Al cap i a la fi, vivim entre dos mons, el d’internet i el de carn i ossos.
- Escapisme experimental.
La influència de la intel·ligència artificial i els experiments tecnològics ens porten composicions exploratòries i a finestres que donen a nous mons imaginaris.
- Gràfics àcids.
Aquesta tendència presenta textures brutes i metàl·liques amb formes amorfes. Una rara nostàlgia que destaca les coses més trash d’èpoques passades.
Si vols endinsar-te de ple a les tendències del disseny gràfic del 2023, no dubtis a cursar l’especialitat de disseny gràfic del grau de disseny que impartim a l’ESDAPC.
Alumnes d’ESDAPC participen en la iniciativa “Els llums de Nadal il·luminen el comerç” per tal de dinamitzar i innovar en comerç de proximitat a diferents barris de la ciutat de Barcelona, en el marc de la campanya de Nadal. Aquest any aquesta acció es desenvolupa a Sants i l’Eixample, on s’han convidat 10 escoles de disseny a crear la decoració dels aparadors de 10 i 12 botigues en cada barri, respectivament.
Barcelona Centre de Disseny i la Direcció de Comerç, Restauració i Consum de l’Ajuntament de Barcelona organitzen aquesta acció, amb la qual es pretén aconseguir que els comerços més tradicionals i emblemàtics incorporin el disseny com a aliat per innovar i alhora es vol donar visibilitat al talent creatiu de la ciutat, vincular el disseny al sector del comerç i apropar el disseny a la societat. També, compartir la responsabilitat de dissenyar un enllumenat nadalenc per als aparadors dels comerços de proximitat que sigui únic, associat als seus atributs de ciutat innovadora, creativa i vinculada al disseny, identificat amb els valors de la ciutat.
Els valors que es volen transmetre a la campanya de Nadal 2022 són la tendresa, l’acollida, el respecte, la sostenibilitat, el consum responsable, la igualtat i la diversitat.
Durant la campanya de Nadal, la ciutadania podrà participar en una votació popular per escollir l’aparador més innovador a través d’una butlleta que romandrà disponible a les botigues participants. El resultat de la votació es donarà a conèixer el 10 de gener.
El grup de 4t d’ESDAPC Campus Deià, des de l’assignatura Disseny de Muntatges Efímers i tutoritzades per les professores Amaya Martínez i Onna Martínez, participen amb dues propostes al districte d’Eixample:
- ‘El llegat natural’ per la botiga de música Audenis (c/ València, 316), de les alumnes Dorcas Faila, Palak Meler, Laura Pujó i Alba Ruiz. Proposta finalista pel jurat expert.
- ‘Mon Cherie’ per la botiga de roba Audrey be you (c/ Consell de Cent, 378), de les alumnes Anaïs Díaz, Berta Carballo, Jenni Palokaj i Clara Surribas.
L’alumnat de 4t d’ESDAPC del campus Llotja, des de l’assignatura Espai Comercial i disseny i tutoritzat per l’Abel Colomar i l’Àlex Rasero, participen amb dues propostes al districte de Sants:
- ‘El goig de viure veure’ per l’Òptica Jaes (c/de Sants, 98), dels alumnes Paula Argelich, Marina Carpio, Clara de Gea, Anaïs Lagonigro, Nafeesa Nasr, Ian Parra, Laura Saavedra, Martina Saiz, Arnau Tohà i Martí Viñuales.
- ‘Magatzem dels follets’ per la botiga Capritxos (c/ d’Olzinelles, 6), dels alumnes Mariona Arnau, Paula Barceló, Isolda Carbonell, Ramon Casas, Berta Company, Marc Formatgé, Júlia Gómez i Emma Pastor.
El comissari i teòric de disseny i arquitectura Oscar Guayabero va impartir un taller sobre el disseny especulatiu, disseny prospectiu o disseny-ficció per les alumnes de 4t curs d’ESDAPC Campus Deià dins de l’assignatura El dissenyador com a agent social, de la professora Lourdes Delgado.
Després d’una presentació teòrica basada en el seu nou llibre Neutopías, llibre que va regalar a la biblioteca del Campus, Guayabero va proposar quatre situacions possibles, tot i que potser no probables, d’un futur pròxim:
- A causa del canvi climàtic, haurem de produir el menjar dins dels nostres habitacles
- La ciència ens farà immortals
- Tota la humanitat viurà en una sola ciutat
- Homes i dones podrem canviar de sexe temporalment i assumir la gestació de persones
Mitjançant l’eina del Manual Thinking, les alumnes van haver de pensar possibles solucions de disseny d’interiors que tinguessin en compte aquestes noves situacions.
L’objectiu d’aquest procés de disseny especulatiu no és preparar-nos per un possible futur, sinó generar “noves” idees i solucions que ja podem aplicar a situacions del present. Com ens va fer veure Oscar Guayabero al final del taller, aquestes idees en realitat no són tan noves, sinó que en general ja existeixen, però no hem pensat d’aplicar-les al projecte en concret que podem estar treballant.
Els alumnes matriculats a l’assignatura optativa d’Espai comercial i disseny, de 4t curs dels Graus de Disseny, han tingut l’oportunitat de treballar en un encàrrec real, dissenyant i muntant l’aparador d’una sèrie de botigues de la ciutat d’Olot, en concret del Carrer Verge del Carme, el Carrer Major, el Carrer Ferrarons i el Carrer Sant Esteve. Els alumnes es van organitzar en equips de dos i tres membres, i van desenvolupar tot un projecte de disseny, des del brífing inicial fins al seu muntatge final. Les botigues que han col·laborat en el projecte són: Casa Baldiret, Morera, Nordfarma i Perfumeria Xaloc.
L’aparador de Casa Baldiret ha estat dissenyat i muntat per: Laura Hernández, Ricard Mayola i Alba Trueba. L’aparador de Morera ha estat dissenyat i muntat per: Anna Camps, Marc Juvanteny i Carla Romero. L’aparador de Nordfarma ha estat dissenyat i muntat per: Míriam Masdevall i Clàudia Torres L’aparador de Xaloc ha estat dissenyat i muntat per: Anna Creus, Lluc Macias i Marina Morales.
Des de l’ESDAPC donem suport al comerç de proximitat i convidem a tothom a gaudir d’aquests aparadors tot passejant per la ciutat d’Olot!