“Sec i Soc” és un projecte educatiu que vol apropar la disciplina de disseny de producte a alumnes de secundària obligatòria i postobligatòria per tal de descobrir-los una altra possibilitat en el seu camí formatiu.

El projecte funciona a través d’una perspectiva global que treballa de manera directa l’educació emocional i el procés creatiu creant un vincle entre aquestes dues realitats.

Aquest, tracta de manera directa competències emocionals de treball en equip, com la comunicació i la cooperació a la vegada que l’autoconeixement individual que, un cop adquirides, es traslladen al taller i s’utilitzen per a desenvolupar un producte, que en aquest cas és un seient.

El producte final està dissenyat pel conjunt de la classe, posant en pràctica la primera part de les competències emocionals i personalitzat per cada un dels alumnes individualment per tal de representar-se a ells mateixos en aquell producte.

“Tots som diferents, però compartim la mateixa estructura.”

 

 


Paraules clau: codisseny, educació emocional, seient, projecte educatiu


 

Aquest treball se centra en les expressions i identitats de gènere no normatives i les problemàtiques que se’n deriven.

En el context d’una societat cisheteropatriarcal on es dicten els rols associats a cada gènere no hi ha espai per identitats o expressions que no encaixin en la norma. Això genera diverses problemàtiques com l’exclusió i discriminació d’aquestes persones.

Tot i que cada cop la societat es va allunyant més de la necessitat de seguir aquests rols és necessari un canvi social profund en la manera d’entendre el gènere i els conceptes que se n’associen.

En el treball es vol donar eines per a normalitzar, visibilitzar i educar sobre aquesta visió i aquestes expressions del gènere a través del disseny. L’objectiu és promoure un canvi social sobre la concepció del gènere i mostrar que qüestionar-se o viure amb una identitat o expressió de gènere no normatives és vàlid i normal.

La solució proposada per a la problemàtica és una campanya de conscienciació pedagògica que intenta transmetre el missatge i implicar a l’espectador a través de preguntes.


Paraules clau: conscienciació, expressió de gènere, identitat de gènere, trans, deconstrucció, qüestionar-se el gènere


 

Aquest projecte és una exposició que busca desestigmatitzar les comunitats trans i no binàries, proporcionant eines al professorat, personal universitari i alumnat per ajudar a crear entorns segurs a l’escola.

El projecte busca la normalització inclusiva de les persones trans en l’àmbit escolar, facilitant una relació adequada entre persones trans i cis.

Pretén posar en primer pla la igualtat -que hauria de donar-se per superada- entre persones cis i trans, a través de proporcionar informació i plantejar preguntes a homes i dones cis perquè puguin empatitzar més fàcilment posant-se a la nostra situació, reflexionant sobre situacions incòmodes.

L’exposició busca ajudar a la societat, sobretot als alumnes, partint del professorat, ja que són un vehicle que pot influir a molta gent en una etapa de creixement de les persones, un moment el qual molts recorden tota la vida i queden marcats per la seva experiència.

És una exposició que està pensada per ser muntada, desmuntada i transportada, per tant, es pot mantenir el mateix material durant la seva vida útil.

 


Paraules clau: trans, espais segurs, exposició, interacció, reflexió


 

L’asma és una malaltia pulmonar que afecta més de 330 milions de persones arreu del món, i el qual suposa una despesa sanitària de 1.872 milions d’euros anuals a l’estat Espanyol. Els inhaladors són el principal dispositiu per tractar aquesta malaltia, on gairebé el 90% de la gent els fa servir de forma inadequada

L’objectiu d’aquest projecte consisteix a dissenyar un inhalador pressuritzat capaç de lliurar les dosis de medicament de forma adequada, guiant i educant al pacient a través de tots els passos d’una forma simple i intuïtiva.

Com a metodologia es va realitzar una investigació etnogràfica, juntament amb entrevistes (a un especialista i diversos pacients) per a poder obtenir dades qualitatives sobre la problemàtica que envolta aquesta malaltia.

Finalment el projecte ha esdevingut un producte farmacèutic, capaç de lliurar eficaçment les dosis de medicament i millorar l’adherència al tractament. Alhora és reutilitzable, reduint així els costos relacionats amb la malaltia.

 


Paraules clau: inhalador, intuïtiu, asma, reutilitzable


 

 

WayCrumbs és una aplicació mòbil que pretén solucionar els problemes socioculturals provocats pel turisme a les ciutats. S’aconsegueix seguint la idea de turisme conscient, viatjar de manera responsable, sostenible, socialment justa i espiritualment plena, enfocant els esforços en el paper que realitza el viatger/a. L’objectiu és ajudar als municipis a recuperar la seva identitat cultural, que inclou la cultura, gastronomia, artesania i comerç local, a la vegada que ajudem a la ciutadania a recuperar la seva intimitat i costums.

L’aplicació ajuda a organitzar i dur a terme un viatge conscient. Permet escollir una ciutat mostrant les dades turístiques, buscar i generar interès per temes culturals que ajuden a la comunitat i proposar reptes per dur a terme durant la visita, que serveixen per transformar la manera de visitar del turista i descongestionar les ciutats. Es vol solucionar el problema generant una bona experiència per l’usuari, que també benefici a la ciutat receptora.


Paraules clau: app viatges, viatge conscient, turisme conscient, turisme alternatiu, viatge responsable


 

Un projecte que investiga l’evolució d’una marca d’automòbils, la seva història i el possible ninxo de mercat que aquesta ofereix.

Seguint la ideologia de sofisticació i disseny de la marca CUPRA. Per destacar sobre les peces bàsiques de merch finalment es dissenyarà una col·lecció de pret de luxe, portada al món digital.


Paraules clau: sofisticació, automòbil, exclusivitat, tecnologia, futur, cupra


 

Liquid, és un projecte fruit de l’observació i anàlisi del dia a dia de les persones del nostre entorn. Sovint les preocupacions de les persones són coincidents, moltes no surten als mitjans, i pot semblar que no són importants. La situació actual de la societat cada cop més individualista i desconnectada entre ella ens porta a malbaratar la força del col·lectiu, deixant en mans dels governants la solució d’aquests.

S’ha dissenyat una aplicació per mesurar les inquietuds reals de la gent en temps real que fomenta l’empatia i la col·laboració entre persones. Per mitjà de gràfics senzills i fàcilment comprensibles permet tenir una visió global de les inquietuds de la societat. Promou l’empoderament de la ciutadania, facilitant a les persones iniciar accions que portin a possibles solucions per crear una societat més justa i igualitària.


Paraules clau: justícia social, empoderament, la força del col·lectiu, empatia, inquietuds socials


 

La Cova Jove. Allotjaments amb espais comuns complementaris.

Des de les noves maneres de produir, consumir i habitar que sorgeixen en resposta als profunds canvis socials que ha experimentat la societat des del s. XX fins ara, el present TFG indaga i du a terme el disseny d’uns Allotjaments amb espais comuns complementaris regulats pel Decret Llei 50/2020.

En aquest context, els Allotjaments amb espais comuns complementaris, es plantegen com una nova modalitat d’habitatge competitiva, sustentable i accessible per als joves del municipi d’Esplugues de Llobregat, una ciutat que pateix una gran migració de joves cap a altres municipis, on l’habitatge és més econòmic i, per tant, més accessible per als joves.

La Cova Jove dóna resposta a aquesta situació, indaga sobre aquesta nova modalitat i a més busca la manera de donar major qualitat als espais de relació amb l’elecció dels materials, la il·luminació i si més no la distribució. Els espais privatius i els espais comuns conviuen, el passadís guanya interès i es converteix en un espai de relació.


Paraules clau: millora social, habitatge social, habitatge contemporani, alternativa a l’habitatge tradicional, allotjaments amb espais comuns complementaris, emancipació juvenil


 

El Projecte de Final d’Estudis Beyond Wounds (Més enllà de les ferides) consisteix en el desenvolupament d’una col·lecció de moda que representi la lluita contra les malalties mentals creant una unió conceptual i estètica amb la tècnica japonesa del shibari, una pràctica eròtica i artística de lligament corporal.

Partint d’aquesta premissa, se cercarà iniciar una reflexió sobre l’escassa visibilitat d’aquesta problemàtica en la nostra societat, per a arribar a un autoconeixement més profund des d’una perspectiva personal, aconseguint traduir de forma visual la muntanya russa emocional que suposa conviure amb una alternança entre el dolor i el plaer.


Paraules clau: shibari, salut mental, covid-19, moda alternativa, autoconeixement


 

L’exclusió social és la falta de participació de segments de la població en la vida cultural, econòmica i social de les seves respectives societats a causa de la manca dels drets, recursos i capacitats bàsiques, un factor molt desfavorable per al futur dels infants i adolescents que ho pateixen. El Servei d’Intervenció Socioeducativa per a infants i adolescents de Tàrrega treballa oferint-los suport, acompanyament i recursos perquè puguin afrontar les seves necessitats a partir de les seves capacitats.

FOCUS, és un projecte que pretén donar calidesa humana a l’espai del centre SIS Tàrrega i esdevenir una llar per als seus usuaris. Això ho aconseguim dissenyant un espai totalment polivalent i personalitzable, on ells mateixos podran adaptar-lo a les seves necessitats de cada moment i treballaran pel seu creixement. Per altra banda, es transmet aquest concepte jugant amb uns materials que facin aquesta sensació i siguin totalment configurables.

Gràcies a un disseny atractiu i totalment acollidor assolim un espai segur, educatiu i creatiu per als nostres usuaris.


Paraules clau: exclusió social, compromís social, flexibilitat, experimentació, refugi