Raquel Pelta Resano


CURRÍCULUM ABREUJAT

Raquel Pelta és professora de la Universitat de Barcelona i doctora per aquesta institució. És historiadora i investigadora del disseny. Des de 2013 les seves recerques s’enfoquen en el disseny social i en el codisseny aplicat a l’àmbit social, més concretament en com els dissenyadors i els treballadors socials poden col·laborar en projectes d’una manera interdisciplinària, emprant aquesta metodologia. En aquesta línia, ha estat investigadora del Projecte Erasmus+, KA2 Cooperation for innovation and the exchange of good practices (2021-2023), centrat en l’avaluació participativa en entitats socials en situacions d’emergència. És autora de nombroses publicacions, ha comissariat exposicions i va dirigir les revistes Visual i Monogràfica, per la qual va rebre el Premi Ciutat de Barcelona 2012. En 2011 va ser guardonada amb el Premi Gràffica i en 2015 amb el Premi Laus d’Honor, en reconeixement a «una trajectòria dedicada a la història del disseny espanyol i a la seva capacitat per a impulsar projectes entorn del disseny».

Doctora (2006)

Llicenciada en Geografia i Història (1989)

Llicenciada en Comunicació Audiovisual (2007)

Llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques (2013)

Màster Universitari en Societat de la Informació i del Coneixement (2011)

Màster en Treball Social, Estat de Benestar i Metodologies d’intervenció social (2017).

Activitat professional:

Professora del Grau en Disseny de la Facultat de Belles arts de la Universitat de Barcelona. La meva activitat professional se centra en la docència i en la recerca. Compto amb tres sexennis de recerca reconeguts per l’AQU.

Entre 2009 i 2018 vaig formar part de GRACMON, grup de recerca consolidat de la Universitat de Barcelona i he participat com a investigadora en nou projectes, quatre d’ells promoguts per dues Universitats diferents a aquella en la qual presto els meus serveis. Els resultats de les meves recerques s’han publicat en llibres i revistes de caràcter científic i han contribuït a l’assoliment dels objectius dels grups de recerca amb els quals he treballat, aportant nous punts de vista, alineats amb les noves metodologies de recerca en Història del Disseny i del Treball Social. En aquest sentit, considero que el meu treball ha estat nou, tant pel seu enfocament (des de la perspectiva dels estudis culturals i centrat, especialment, en la història de les idees) com per les temàtiques tractades.

M’agradaria destacar la meva presència en comitès internacionals de congressos com els organitzats pel International Committee of Design History and Design Studies (ICDHS), la Design History Society i la Design Research Society (de la qual soc membre), integrats per investigadors del disseny de reconegut prestigi internacional.

Des de 2015 estic obrint un nou camp de recerca no només dins de les meves línies de treball habituals sinó a nivell de l’Estat espanyol i, també, internacional: el codisseny aplicat a l’àmbit de «el social» i, més concretament, com pot aplicar-se al Treball Social amb grups, tema fins al moment no abordat ni pel Disseny ni pel Treball Social. Així mateix, he aprofundit, en la relació entre Disseny i Treball Social, explorant quin podrien ser els modes i mètodes per a aconseguir un enfocament interdisciplinari a l’hora d’abordar projectes socials.

Els resultats d’aquestes recerques estan aportant nous punts de vista per al Disseny però, també, per al Treball Social com es reflecteix en la publicació de capítols en llibres de Treball Social i sobre Disseny social, en les comunicacions presentades en congressos, també, de Treball Social i de Ciències Socials, en general, i en les conferències que he donat sobre el tema, així com en les classes impartides en el Màster de Disseny de la Universitat Pedagògica i Tecnològica de Colòmbia, Facultat Seccional Duitama.

Haig de destacar, també, el fet d’haver presidit i organitzat la sessió «Disseny social i Treball Social, perspectives compartides i vies de col·laboració», dins de l’I Congrés Internacional de Treball Social Digital. Convertint la digitalització en una oportunitat per a la inclusió social», obrint així un camí a la presència del Disseny dins dels esdeveniments científics de l’àmbit social, en els quals habitualment no té cabuda.

He dirigit vuit tesis doctorals i estic dirigint altres cinc més.

Experiència docent:

Professora Agregada del Departament d’Arts Visuals i Disseny de la Facultat de Belles arts de la Universitat de Barcelona des de 2006 fins a l’actualitat.
He exercit la docència en els següents centres:
Facultat de Publicitat i Relacions Públiques. Col·legi Universitari Domingo de Soto de Segòvia, adscrit a la Universitat Complutense de Madrid. (1998-2004).
Facultat de Ciències Jurídiques, Socials i de la Comunicació de la Universitat de Valladolid. (2001-2004).
Facultat de Publicitat. Universitat de Vic (2004).

Istituto Europeu di Design de Madrid. Professora (2000-2004). Directora Académica de l’Escola de Màsters (2006-2008).
Facultat de Ciències Jurídiques i de la Comunicació de la Universitat Rei Joan Carles de Madrid. (2006-2008) i Grau de Disseny
Elisava Escola Superior de Disseny de Barcelona. 2000-2017. (A més de professora, vaig ser Coordinadora de primer cicle i Cap de l’Àrea d’Humanitats, 2004-2006).
Escola Massana. Centri d’Art i Disseny (2013-2015).
Així mateix, he impartit classes en els següents màsters:
Màster de Gestió Cultural: Turisme, Patrimoni. Fundació Ortega y Gasset de Madrid, 1998-2011.
Màster en Tipografia Avançada. EINA, Barcelona, 2003-2016.
Màster en Disseny i Il·lustració. Facultat de Belles arts. Universitat Politècnica de València. 2010-2019.
Màster Universitari en Disseny i Comunicació. Elisava, Barcelona. 2010-2016.
Màster en Innovació en disseny per al sector turístic. Facultat de Belles arts de la Universitat de La Llacuna i Facultat de Belles arts de la Universitat de Barcelona. 2010-2020.
Màster d’Identitat Corporativa. ICOMI/Universitat Abat Oliva, Barcelona. 2002-2004.
Títol d’Expert Universitari en Planificació i Gestió Cultural. Fundació Pedro García Cabrera, La Llacuna. 2001-2010.

Recerca / Publicacions:

He publicat més de cent articles i capítols de llibres. Poso aquí enllaços a repositoris, on consten alguns d’ells:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=81220
https://www.researchgate.net/profile/raquel-pelta/research
https://ub.academia.edu/rpelta

Premis:

Premi extraordinari de tesi doctoral.
Premi Gràffica 2011 pel treball de difusió del disseny, el coneixement teòric d’aquesta especialitat, les aportacions a la documentació i recerca en la història del disseny gràfic espanyol, així com per la capacitat d’impulsar projectes a l’entorn del Disseny.
Premi Ciutat de Barcelona per la revista Monogràfica (2012).
Premi Laus d’Honor (2015), atorgat a la trajectòria professional en conjunt (recerca, docència, divulgació i activitat com a organitzadora d’esdeveniments relacionats amb el disseny).

Obra:

Comisaria de les següents exposicions:

Permès fixar cartells. Josep Artigas (1919-1991), cartellista i dissenyador gràfic. Centre Cultural El Carme de Badalona, sala Josep Uclés, 2020.

Dissenyes o treballes? La nova comunicació visual. 1980-2003. Museu del Disseny. Barcelona. Exposició permanent. 2018 fins a l’actualitat.

Esperanza y utopía. El diseño entre 1900 y 1939. Museo Nacional de Artes Decorativas. Madrid. Exposición permanente. 2020 fins a l’actualitat.

Cada letra cuenta una historia. Diseño de tipografía en España desde 1990. Museo Valenciano de la Ilustración y la Modernidad. Valencia. 2014.

Cartel contemporáneo español. 11ª Bienal del Cartel de México, México. 2010.

En los límites de la cultura. El cartel español actual. Embajada española en Estonia. Festival del Diseño de Estonia, Haapsalu y Parnü. Exposición itinerante. 2010.

Estudio Camaleón. 20 años. Centro de Historia de la Ciudad, Zaragoza. 2010.

Carteles. Colección Gabinet de les Arts Gràfiques. DHUB, Barcelona. 2009.

Crous Vidal y la grafía latina. Museo Jaume Morera de Lleida. 2009.

Imágenes de cine. Eduardo Muñoz Bachs. Museo Valenciano de la Ilustración y la Modernidad. Valencia. 2007.

50 Diseñadores para El Quijote. Homenaje a un libro. Empresa estatal ’Don Quijote, 2005’. Exposición itinerante. 2005.

Comisaria en representación de la Escola Elisava, de la parte española de la exposición Me-Design.

Formas del Mediterráneo. Universidad de Génova. 2004.

Diseñadores para un mito. Homenaje a Toulouse-Lautrec. Fundació La Caixa. Centro de la Fundació La Caixa de Vic e itinerancias. 2003-2006.

Comisaria del área de publicaciones de la exposición 100% catalán, organizada por FAD y el Institut Ramon Llull. Stuttgart. 2003.

Sin límites. Visiones del diseño actual. Palacio de Sástago de la Diputación Provincial de Zaragoza y Palacio de Revillagigedo-Caja Asturias. 2003.

García Fonts 1992-2002. Diez años de tipografía independiente en España. Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Gijón y Escuela de Arte de Murcia (2002); Centre Cultural La Misericordia de Palma de Mallorca y Associació de les Arts Contemporàneas (2003); Facultad de Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid (2004).

Asesora y colaboradora de la exposición Los humoristas del 27’. Museo Nacional Centro de Arte Reina

Sofía. 2002.